onsdag, november 15, 2006
BG Banks Litteraturpris 2006
-
I mandags var Stine og jeg til "foredrag" med de tre nominerede til BG Banks Litteraturpris 2006 (http://www.bgbank.dk/litteratur?OpenDocument&p=frontpage).

Arrangementet foregik i Literaturhaus (http://www.literaturhaus.dk), som ligger i en lille nedlagt kirke på Nørrebro.

For engangs skyld kom vi tidligt og fik pladser oppe foran - det viste sig senere at det ikke var noget problem at få de pladser, for der kom nemlig ikke ret mange. Det var en rigtig hyggelig aften, hvor Erling Jepsen, Ida Jessen og Thorstein Thomsen fortalte om og læste op af deres romaner (ved hjælp af en cykellygte som de lånte af en fra publikum - der var ikke lys nok i rummet).

Erling Jepsen fortalte, at en del af Frygtelig Lykkelig (http://www.bgbank.dk/litteratur?OpenDocument&p=frontpage) bygger på episoder fra hans egen barndom og ungdom, som foregik i Sønderjylland. Han har skrevet om virkelige begivenheder (f.eks. mordet på Ingelise), men ikke udfra de involverede personers synsvinkel. Han har skrevet om mordet og politiets håndtering af dette udfra en københavners synsvinkel, dvs. en som ikke er indforstået med, at de lokale lader som ingenting, når nogen bliver myrdet eller forsvinder, hvilket rent faktisk skete dengang han var barn. Han har sat tingene på spidsen og gjort handlingen utrolig sort og grotesk, for at læseren skal kunne holde ud at læse bogen. Han gider ikke selv læse bøger, hvor hovedpersonerne fortæller deres egen tragiske historie.

Ida Jessen fortalte, at hun længe havde bestemt sig for at skrive om det største tab et menneske kan komme ud for, og at hun kom på sin historie en mørk aften, hun kørte hjem fra et foredrag. Idet hun kom kørende på en mørk landevej uden vejstriber kom hun til at tænke på, hvordan hun ville reagere, hvis hun kom til at køre en fodgænger eller cyklist ned, og vupti der var hendes historie. Hun skrev Det første jeg tænker på (http://www.bgbank.dk/litteratur?OpenDocument&p=frontpage) parallelt med ABC: roman (var det ikke den Stine?), og bestemte sammen med sit forlag, at ABC: roman skulle udkomme først og Det første jeg tænker på 3/4 år senere. Efter at have læst korrektur på Det første jeg tænker på glemte hun alt om bogen, men da der kun var et par måneder til den skulle udgives, ringede forlaget og spurgte hvor korrekturen blev af. Det viste sig, at den var blevet væk i posten, og at hun måtte starte forfra! Puha!

Thorstein Thomsen fortalte - ja hvad fortalte han egentlig??? Han var meget usammenhængende og Stine og jeg fandt aldrig rigtig ud af, hvad hans bog handlede om! Han fortalte i lang tid om en tur på McDonalds, hvor han ikke kunne få en lille sodavand, men kun en mellem, stor og megastor. Historien havde et eller andet med løgn at gøre... Til at starte med kunne jeg ikke rigtig greje ham, men jeg vil sige, at han vandt på mig som tiden gik. Jeg tror, han er en spændende fætter! Her kan I læse mere om Den, der hvisker, lyver, som en den bog der har fået Thorstein Thomsen nomineret til BG Banks Litteraturpris 2006 (http://www.bgbank.dk/litteratur?OpenDocument&p=frontpage).

Alt i alt var den en rigtig god aften. Stemningen er altid hyggelig og intim i Literaturhaus - man kan nemt få sig en snak med forfatterne. jeg fik endda afvist Erling Jepsen, da han ville hjælpe mig ned til bordet med et par sodavand (jeg vidste ikke det var ham) ;-)


7 Comments:

Blogger Birgitte said...

Hov, det blev da godt nok en lang smøre...

Blogger Birgitte said...

Øv, jeg havde ikke lige lagt mærke til, at BG Banks hjemmeside arbejder med skjulte links!

Her er de rigtige links til de tre nomineredes bøger:

Frygtelig lykkelig

Det første jeg tænker på

Den, der hvisker, lyver

Blogger Stine said...

Ja, det var et interessant foredrag vi var til (der er nu altid en særlig stemning i Literaturhaus). Det var så Ida Jessen der løb med hæderen, hvilket jeg synes er helt fortjent, selvom Erling Jepsen også er en spændende forfatter. Hvad synes I andre?

Blogger Sussi said...

Tak for det fine referat Birgitte. Det gør ikke noget, at det var langt, for det var spændende læsning. Jeg stemte selv på Erling Jepsen - primært fordi hans bog var den eneste jeg havde læst... Har dog Ida Jessens liggende, så den må jeg hellere få læst på et tidspunkt (var bare OVERHOVEDET ikke glad for ABC).
Jeg har læst to selvbiografiske romaner at Thorstein og de var rigtig gode. Jeg kan selvfølgelig ikke huske titlerne nu. Og jeg er også vild med en del af hans børnebøger og rim...
Nå ja, det var bare helt kort, hvad jeg mener...

Blogger Lisbeth said...

Ja rigtig fin beskrivelse!

Øh jeg ved ikke lige hvem, jeg ville have stemt på - har ikke læst nogle af bøgerne - men har hørt, at Jepsen skulle være ret god - så ham går min stemme på :)

Blogger Birgitte said...

Idet jeg ikke har læst en eneste bog af de tre forfattere, satte jeg min stemme udfra BG Banks referater. Nå ja og Ingers genfortælling af Frygtlig Lykkelig. Jeg kan ikke huske, om hun selv synes den var god, men jeg synes genfortællingen var fantastisk grotesk :-)

Blogger Birgitte said...

Ti hi, jeg har lige set TV2 Lorry og gæt hvem der tonede frem på skærmen, det gjorde Stine og Jeg - i nærbillede, mens vi sad og lyttede til Ida Jessen, Erling Jepsen og Thorstein Thomsens begavede ord :-)

Send en kommentar

<< Home

footer