søndag, november 25, 2007
Hvad er en bog?
Ifølge Bob Stein - lederen af Institute of the Future of the Book - er en bog et medie, der bringer informationer rundt i tid og rum (frit citeret). Altså ikke et ord om formen, men kun om funktionen.

Er en bog så ikke af papir i fremtiden?
Instituttet arbejder med tanken om at bogen handler om ideer og debat mellem mennesker (altså igen ikke et ord om formen), og de publicerer IKKE selv deres forskningsresultater på papir - kun i blogform.

Bob Steins bud på fremtiden for bogen hørte jeg i Harddisken på P1 - I kan selv høre det her.

Jeg bed bl.a. mærke i et spændende projekt, hvor fagbøger skrives i blogform, hvor brugerne/læserne kan skrives kommentarer i margen - nøjagtig som vi kender det fra papirbogen. Forskellen er bare at på bloggen kan andre læsere OG forfatteren få glæde af dine guldkorn....

Vi har hørt det før, men hvad mener I: er bogen ved at uddø???

Etiketter: ,



2 Comments:

Blogger Birgitte said...

Hmm, alt efter bogens indhold, har jeg en bestemt form i tankerne.

Hvis jeg tænker på en skønlitterær bog, tænker jeg på indbundet papir.

Hvis jeg tænker på faglitteratur, tænker jeg tildels på indbundet papir, men også på webpublikationer.

Hvis jeg tænker på en publikationer fra det offentlige, tænker jeg på webpublikationer.

Osv.

Jeg tror bestemt ikke, at den indbundne bog er ved at uddø. Det bliver aldrig hyggeligt at læse fiktion ved at have en tung computer på skødet! Samtidig er jeg dog også sikker på, at webpublikationen vil få større og større "magt". Mange informationer fra det offentlige mv. kan lige så godt læses ved computeren som alle mulige andre steder. Det er jo ofte i arbejdsøjemed, at man læser dem.

Blogger Sussi said...

Jeg tror du har ret mht. skønlitteraturen, for der sker jo faktisk også det, at salget af bøger stiger.

Det må være bestsellers, der der er tale om, for jeg har bidt mærke i din "gylp" vedr. de mere specielle titler - og du er sikkert ikke den eneste, der har den oplevelse.

Send en kommentar

<< Home

footer