onsdag, marts 19, 2008
Danske avisnyheder via Yahoo DK
-
Det kan virkelig betale sig at surfe tilfældigt rundt på de forskellige søgemaskiners hjemmesider og undersøge, hvilke funktioner de tilbyder. Der er jo hele tiden nye tiltag.  Jeg har f.eks. lige opdaget, at Yahoo! nu gør det muligt at fremsøge danske og kun danske nyheder fra  f.eks. Weekendavisen, Information, Horsens Folkeblad, Kalundborg Folkeblad mv. Søgemaskinen har ikke adgang til alle aviser, f.eks. giver denne søgning på "Villy Søvndal" ingen resultater fra JP og Politiken, men men men jeg vil mene, at Yahoo! og Jubii News kan supplere hinanden rigtig godt. Så vidt jeg ved, medtager Jubii News ikke de små danske aviser i deres database, hvilket Yahoo! jo gør i et eller andet omfang - jeg ved dog ikke hvor stort.

Er der nogen af jer, der ved, om google har en tilsvarende DANSK funktion?

Etiketter:



7 Comments:

Blogger Lisbeth said...

Jeg kender ikke til nogen lignende funktion hos Google. De har en news-funktion, men den findes endnu ikke for Danmark (men for bl.a. Sverige og Norge hmmr) - se http://news.google.com/news?ned=us.

Jeg har prøvet at søge lidt på Yahoo og Jubii - og i den forbindelse er der opstået et par spørgsmål - er det ikke kun netartikler, der medtages? Og så har jeg faktisk haft problemer med at få vist ældre artikler fra Politiken på Jubii. Er der andre, der også har haft det?

Blogger Birgitte said...

Jo, det er KUN netartikler der medtages, og for Yahoos vedkommende kan man kun finde op til 1 måned gamle artikler.

Alternativt skal man selv lave en google-søgemaskine, der dækker alle danske aviser. Sådanne søgemaskiner er ikke tidsbegrænset. Se f.eks. denne, som jeg har lavet for laaaang tid siden. Den kunne selvfølgelig udvides (og begrænses til danske aviser).

Der findes en tilsvarende engelsk-avis-søgemaskine.

Problemet med Politikens artikler tror jeg skyldes den samme tidsbegrænsning. På Politikens egen hjemmeside kan man så vidt jeg ved også kun læse artikler, der maks. er 1 måned gamle. Til gengæld er ALLE artikler gratis (modsat f.eks. JP).

Blogger Birgitte said...

Man kommer selvfølgelig kun uden om tidsbegrænsningerne i det omfang hjemmesiderne tilgængeliggør deres artikler. Dermed kan man nok aldrig løse problemet med Politiken - kun hvis man søger i betalingsdatabasen Infomedia.

Blogger Lisbeth said...

Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

Blogger Lisbeth said...

Jeg har lavet et par prøvesøgninger - bl.a. på denne artikel:

"Dyrkelse af Villy Søvndal for meget for SF'ere" bragt i Politiken 29/4-2007.

I Jubii News linkes til dødt link, men artiklen kan faktisk findes ved søgning på politiken.dk.

Så det må være Jubii/news.dk, der har en eller anden begræsning!

Desuden findes en del artikler ved søgning på Google - men langt fra alle. Så det er desværre "ikke nok" at lave sin egen nyhedssøgemaskine hos Google. Jeg har dog lavet én med Politiken, JP, Berlingske og Stiften. Så har jeg altid den, hvis jeg skal søge hjemmefra (hvor jeg ikke har adgang til Infomedia).

Blogger Birgitte said...

Mht. artiklen fra Politiken, så skyldes det døde link, at artiklen er fundet via et RSS feed, og de dør jo efter et stykke tid. Det gode er, at Jubii News beholder artiklen og at vi dermed kan finde den ved at søge på titlen i f.eks. google.

Mht. søgninger i google (og f.eks. egne google-søgemaskiner) så er disse selvfølgelig begrænset af googles muligheder for indeksere sider på nettet. Jeg ved f.eks. at google (og alle andre søgemaskiner) pt. ikke kan finde ud af indeksere flash-tjenester og har meget svært ved at læse Javascript (altså webdesidgn, som først bliver genereret idet brugeren interagerer med et givent site). Dette kan vi nok kun komme udenom ved at gå til betalingstjenester som Infomedia. Her sidder der jo en masse mennesker og sørger for at ALT kommer med.

Blogger Birgitte said...

Hov, det med Politiken og RSS tager jeg lige i mig igen :-) Jeg har nemlig lige fundet en anden artikel fra Politiken, hvis url også indeholder "...rss..." og som er gammel og som virker :-)

Send en kommentar

<< Home

footer