torsdag, november 25, 2010
En blandet landhandel fra Kina
Jeg læser: Three Cups of Tea af Greg Mortenson. Den handler om ham selv, der farer vild på K2 (verdens sværeste bjerg at bestige), og hvordan han på vejen ned finder en lille landsby. Efter at have set byens børn sidde og tegne multiplikationstabeller i den hårde jord, bestemmer han sig for at bygge en skole til dem. Bogen skal være færdiglæst på onsdag, hvor der er læseklub i TEDA.

Og derefter har jeg en lang liste af bøger, jeg glæder mig til at læse. Bl.a.:

Man's Fate af André Malraux (en moderne klassisker om revolutionen i 1927 i Shanghai - persongalleriet tæller bl.a. en lejemorder, en baron, en spillefugl og en russisk revolutionær), Soul Mountain af Gao Xingjian - en tidligere kinesisk nobelprismodtager, De vilde detektiver af Roberto Bolano, Rina de gatos - Madrid 1936 af Eduardo Mendoza.

...Uh, jeg glæder mig :-)


Jeg hører: Lillys Danmarkshistorie - kvindeliv i fire generation af Pia Fris Laneth. Da jeg lånte den, troede jeg, at det var den bog Louise anbefalte om krigens kvinder, men det er det ikke. Nå men den er god alligevel :-) Derudover hører jeg Allan Olsens Gaio og Søs Fengers vuggeviser.

Jeg ser: Jeg elsker også tv-serier på DVD. Pt. er det Ugly Betty, How I met your mother og CSI New York der sættes på.


18 Comments:

Blogger Louise said...

Det var Modstandskvinder jeg havde med men Lillys Danmarkshistorie står ganske ulæst i reolen... :-)

Jeg har slet ikke hørt om de bøger, du har på din venteliste, så det er dejligt med lidt inspiration. Three Cups of Tea har jeg hørt nævnt et eller andet sted. Vil du anbefale den?

Blogger Birgitte said...

Ja, jeg kan klart anbefale Three Cups of Tea! Vær opmærksom på, at der findes to versioner af bogen - en ungdomsudgave og en alm. udgave.

En anden bog, som giver et indblik i liv på den anden side af jorden er Nothing to Envy - Ordinary Lives i North Korea. Her følger vi fire, fem forskellige personer, der sidst i bogen flygter til Sydkorea. Bogen er skrevet på baggrund af interviews med de flygtede personer og læses ligesom en skønlitterær bog. Jeg var fuldstændig opslugt.

Blogger Lisbeth said...

"Nothing to Envy" lyser som en meget spændende bog. Mon ikke den kommer på dansk :-). Det håber jeg. Eller jeg kan måske låne dit eksemplar Birgitte?

Blogger Birgitte said...

Mit eksemplar ligger på min Kindle, så den er desværre ikke så nem at låne ud :-(

Øv bøv...

Blogger Lisbeth said...

Nej, det kan jeg godt se. Så må jeg overveje, om jeg vil købe den engelske bogudgave :-).
Birgitte læser du ebøger på din Kindle - eller får du dem læst op (som alm. lydbøger?). Jeg har ikke stor succes med ebogslæsere. Biblioteket udlåner ebøger, men formatet gør, at det primært er Sonys, der kan anvendes. Og den er altså ... Der går vist noget tid, inden teknik (formater, brugervenlighed mv) og pris gør, at folk vil bruge den. Men der er utrolig mange fremtidsmuligheder. Undervisningsministeriet kræver snart, at undervisningsmaterialer kun lægges ud som ebøger og i USA sælges flere faglitterære ebøger end trykte bøger. De koster også kun en slik. 5-6 dollars for en bog. Utroligt :-). Måske jeg skulle starte med en anden bog fra min "ønskeliste" og så vente på, at "Nothing to Envy" måske kommer på dansk :-).
Er der andre, der har en ebogslæser? Eller har erfaring med læsning herpå?

Blogger Birgitte said...

Jeg er meget glad for min Kindle. Skærmopløsningen er god - så god, at jeg rent faktisk glemmer, at jeg sidder med en elektronisk bog frem for en "rigtig" bog.

Problemet med Kindlen er, at jeg kun kan downloade bøger fra Amazon, og her er bogudvalget ret begrænset. Databasen er stor, men det er primært engelske bøger - engelske og amerikanske forfattere. Der er ikke ret mange spanske, tyske, danske mv. Ikke engang ret mange bøger af en verdenskendt forfatter som Isabel Allende.

Rent faktisk kan jeg godt downloade bøger fra andre forhandlere, men så bliver det lidt besværligt. Se dette link: spørgsmål og svar på g.dk

Hvis bøgerne er DRM-beskyttet, kan det vist slet ikke lade sig gøre.

Hvad angår muligheden for at kategorisere og sortere ens bøger i Kindlen, så synes jeg at mulighederne er begrænset. Det er ikke noget problem pt., men når jeg engang har 100 bøger på harddisken, så tror jeg, at det kan blive lidt uoverskueligt.

Blogger Birgitte said...

Hov, jeg glemte at skrive, at jeg ikke får bøger læst op på min Kindle. Jeg har aldrig prøvet det, så kender ikke kvaliteten. Men har hørt, at den ikke er alt for god.

Blogger Monica said...

Spændende at høre om dine erfaringer med Kindle, Birgitte. Og spændende hvad fremtiden kommer til at byde på i forhold til ebøger. Tror mest på det i forhold til faglitteratur. Vil selv have svært ved at læse skønlitteratur på den måde, men det kan jo være det kommer.

Du får da i øvrigt rigtigt øvet dine sproglige færdigheder med både kinesisk, engelsk og spansk. Husk også lige at læse en bog på dansk en gang imellem, så du ikke glemmer sproget helt ;o)

Blogger Lisbeth said...

Ja tak for indblikket Birgitte :-)

Blogger Louise said...

Rosinante og Co har lavet en pakkekalender med E-bøger:
http://www.rosinante-pakkekalender.dk/

Blogger Birgitte said...

Monica, jeg tror du vil blive overrasket over, hvordan det er at sidde med en e-reader. To gange har jeg taget mig selv i at skulle til at bladre, når jeg kom ned sidst på siden :-)

Wauv, den pakkekalender må jeg kigge nærmere på!

Blogger Birgitte said...

Hvis der er én af bøgerne i pakkekalenderen I rigtig gerne vil have, så læg mærke til det sidste tal i url'en. Det svarer til den dag gaven kan åbnes.

Blogger Birgitte said...

Hov, den holdt ikke helt - det med url'en...

Blogger Tanja said...

Hov - jeg er vist ikke så hurtig... Men altså lige et lille pip fra min verden:

Jeg tror ikke, man skal undervudere uddannelsessystemets betydning for de elektroniske bøger; men måske er jeg bare farvet af min hverdag :-)

I min verdener e-bøger allerede ved at være et overstået kapitel, og det vi p.t. bombarderes med er iBøger - altså bøger, der er bygget op som et lukket websted, og som derfor kræver netadgang; men selvfølgelig også har alle de fordele som Internettet kan byde på mht. integrering af lyd, billeder, video, interaktive opgaver, ordbøger osv...

Mine hidtil spæde erfaringer efterlader mig med en tvivl på, om elæseren overhovedet overlever. Jeg ved nogle af de store undervisningsforlag arbejder med at bøgerne bliver læsbare via en Smartphone, så mon ikke vi ser det i 2011?

Jeg har jo købt en håndfuld Sony Readere - og jeg kan kun give Lisbeth ret... de kan ski ikke imponere.
Omvendt oplever jeg faktisk ikke, at gymnasieeleverne efterspøger en e-læser. De virker glade for at bruge iBøgerne på deres pc - modsat alm. pdf e-bøger, som godt kan give nogle tekniske vanskeligheder og en del bøvl. Kun underviserne vil gerne bruge elæseren - måske er det et generations spørgsmål?

Desuden tror jeg også, der kommer til at gå rigtig mange år, før nogen skoler vil få råd til at udlevere en elæser til alle elever - det skal altså være de unges eget valg at købe den (lige som eks. lommeregneren); men hvorfor skulle de dog det, når de kan bruge de værktøjer de allerede har ved hånden 24 i døgnet (pc og mobil)...

Og så intet indlæg uden en boganbefaling:
De af Jer, der ikke har læst Kathryn Stocketts Niceville - se at komme igang :-)

God jul til Jer alle.

Blogger Birgitte said...

Juhuuu Niceville ligger på netlydbog.dk. Har lige læst lidt om den. Den lyder rigtig god.

Ang. i-bøger. jeg ved stort set intet om dem. Er det meningen, at man skal læse en hel bog på f.eks. 300 sider på den måde? Det lyder som om, at det i længden kunne blive hårdt for øjnene. Men smart er det, at forskellige medier kan integreres!

Blogger Monica said...

Også spændende at høre om dine erfaringer, Tanja, med både e- og i-bøger. Som Birgitte, tænker jeg også, at det må være lidt anstrengende at læse en iBog på den måde, det kræver i hvert fald en god skærm, men hvis de unge nu får en IPad i julegave, så kan det være det kan fungerer ok.

Har også læst om Niceville, og med Tanjas anbefaling, rykker den lige lidt højre op på listen af bøger der står i kø for at blive læst eller hørt:-)

Blogger Birgitte said...

Vi har en iPad her i huset, og skærmen er meget lig en almindelig computerskærm - blank modsat Kindlens, der er mat og designet til at læse bøger på. Jeg har endnu ikke selv læst en bog på iPad'en, men kender et par stykker, der stort set kun bruger den som læseplade. Den ene køber slet ikke papirbøger mere. Jeg har spurgt dem, hvordan det fungerer med den blanke skærm, om de bliver trætte i øjnene. Og det siger de nej til. De er meeeeget glade for den. Forhåbentlig får jeg selv snart tid til at teste det.

En god ting ved iPad'en er, at mange boghandlere udvikler applikationer, der gør det nemt at downloade bøger. Når jeg nu f.eks. ikke kan downloade svenske bøger til min Kindle, har jeg undersøgt markedet og fundet ud af, at Bokus.se har udviklet en applikation specifikt til iPad'en :-)

Blogger Birgitte said...

Nu har jeg også læst Kathryn Stocketts Niceville. Eller rettere jeg har hørt den på lydbog. Den engelske udgave har fire oplæsere - alle super gode. Og bogen er rigtig, rigtig god!

Send en kommentar

<< Home

footer