søndag, september 18, 2011
Hvilken bog skal vi læse alle sammen?
Vi har længe snakket om, at det kunne være sjovt at læse den sammen bog til en læseklub. Til sidste læseklub besluttede vi, at det er tid til at få afgjort, hvilken bog vi skal læse. Hvis alle skriver deres forslag i en kommentar til dette indlæg, kan vi efterfølgende lave en afstemning om, hvilken det skal være på Doodle. Vi snakkede om, at vi kan læse den bog, vi vælger til læseklub til januar.

For at vi snart kan komme i gang med læsningen, foreslår jeg, der er deadline for forslag 1. oktober, derefter laver vi en afstemning.


6 Comments:

Blogger Monica said...

Jeg forslår: "En flygtning krydser sit spor" af Aksel Sandemose.

Om bogen: Det er bogen om Esben Arnakke og Jantelovens ti uskrevne bud, som får den grå masse af almindelige mennesker til at kaste sig over dem, som afviger fra det en gang vedtagne.

Det er en bog, jeg længe har haft i reolen, som jeg gerne vil læse, men det er endnu ikke blevet til noget, men jeg synes, det er en jeg bør læse på et eller andet tidspunkt.

Blogger Birgitte said...

Jeg forslår: Frihed af Jonathan Franzen.

Om bogen: Patty og Walter Berglund er det perfekte par, der har styr på alt; familie og arbejde, økologi og andre nye tendenser. Men et eller andet går galt, og facaden krakelerer.

Jeg har kun læst gode anmeldelser af bogen, som for øvrigt er socialrealistisk. Jeg forslår den, fordi jeg kunne godt tænke mig at læse noget moderne amerikanske litteratur.

Blogger Louise said...

Jeg er stødt på disse, som jeg ikke kender meget til, men de lyder interessante.

Bogens folk af Geraldine Brooks

Om bogen: En anerkendt kvindelig bogkonservator får til opgave at arbejde med den berømte hellige jødiske bog, "Sarajevo-Haggadah'en". I kapitler vekslende med Hannahs liv og arbejde får vi bogens mangfoldige og spændende historie fra middelalderens inkvisition over jødeforfølgelserne til krigen i ex-Jugoslavien.

I havet er der krokodiller : Enaiatollah Akbaris historieroman af Fabio Geda

Om bogen: Enait er en kun 10-årig dreng, da hans mor følger ham over grænsen fra Afghanistan til Pakistan. Hun sender ham alene væk fra et livsfarligt talebanstyret område, og beretningen om hans hårde erfaringer på sin vej til vesten er gribende.

Kort over vejen hjem af Kamila Shamsie.

Om bogen: Barndomsvennerne Rasheen og Karim er uadskillelige og vokser op sammen i Karachis overklasse. Som unge begynder kærligheden at blomstre, men en dag rejser Karim væk. Hvad forårsager dette, og kan kærligheden blomstre igen, da de genforenes efter flere års adskillelse?

Blogger Stine said...

Jeg foreslår "Selv stilhed hører op" af Ingrid Betancourt.

Om bogen:
Den columbianske politiker Ingrid Betancourt fortæller om de 2321 dage hun levede som gidsel i junglen, bortført af guerillabevægelsen FARC.

Det er for sjældent at jeg får læst biografier/erindringer og denne har fået fine anmeldelser. I følge lektørudtalelsen: 'En særdeles anbefalelsesværdig selvbiografi, der imponerer ved sit sproglige overskud og dybe menneskeindsigt'.

Blogger Sussi said...

Efter at have haft flere forskellige titler i spil og overvejet, hvad der er vigtigt for mig ved en læseklubsbog er jeg kommet frem til "Jo hurtigere jeg går, jo mindre er jeg" af Kjersti Annesdatter Skomsvold.

Om bogen: Matea er en gammel dame, som hele sit liv har været bange for at møde andre mennesker. Nu nærmer hun sig døden og er bange for at dø uden at nogen levende ved at hun har levet. Hun gør nogle bizarre krumspring for at komme i kontakt med andre inden hun dør. En alvorsfuld og humoristisk roman om angsten for livet og døden.

Jge vaklede mellem at foreslå en bog jeg allerede havde læst og kunne sige god for - eller en jeg havde lyst til at læse. Og valget faldt på det sidste... Så jeg har valgt en debutrende norsk forfatter, der har fået meget positiv omtale. Temaet synes jeg lyder en lille smule som AStrid og veronica, som jeg lige har læst(Hørt) med begejstring.

Blogger Marie Fredborg said...

Jeg foreslår:

"Sunset Park" af Paul Auster

Om bogen: Et amerikansk tidsbillede fra år 2008 med den 28-årige Miles Heller som gennemgående figur. Efter nogle svære år vender han tilbage til New York og slår sig ned i Brooklyn med tre jævnaldrende. Ud over Miles får hans kunstnerisk anlagte bofæller, hans forlæggerfar og skuespillermor også stemme, og alle kredser de om kærlighedens svære vilkår.

eller(:o)

"Det jeg elskede" af Siri Hustvedt

Om bogen: Om to familier - kunstnere og intellektuelle - i New York. Som naboer i et hus i SoHo deler de både stor glæde og dyb sorg. Med indblik i såvel den kreative proces som personlige dramaer gives et nuanceret billede af New Yorks kunstnermiljø - fra de eksklusive galleriers glimmer til seksuel perversion og mord.

Jeg har ikke læst nogen af bøgerne, og vil rigtigt gerne kende mere til dette litteraturpars udgivelser. Og så har jeg personligt fået anbefalet begge:o)

Send en kommentar

<< Home

footer