tirsdag, august 02, 2011
Ilustrado af Miguel Syjuco
Det er den sværeste bog jeg nogensinde har læst! Jeg er ikke engang sikker på, at jeg har forstået den endnu...

Det starter med at liget af Crispin Salvador, en kontroversiel filippinsk forfatter, hives op af Hudson floden i New York. Samtidig er det eneste manuskript til hans sidste bog om Filippinernes korrupte magthavere væk, hvilket gør, at hans studerende, Miguel, bliver skeptisk, da det konkluderes, at Crispin har begået selvmord. Miguel sætter sig for at undersøge vejlederens død, og rejser derfor til Manila i Filippinerne, hvor han indsamler en masse fragmenterede informationer om Crispin. De skal bruges til at skrive hans biografi.

Bogen består af en masse korte afsnit: uddrag af Crispin Salvadors mange forskellige værker, interviews med forfatteren, vittigheder og Miguels færden. Den fortælles i første person af Miguel, men også af Crispin, som holder øje med Miguel. Og hvem er Miguels så? Han er den samme person som Ilustrados forfatter. Men jeg tror ikke, at hans og Crispins historie har noget som helst med virkeligheden at gøre...

Først i bogens epilog smides fortællingens bombe - og hold da op, den havde jeg ikke set komme!

Miguel Syjuco vandt i 2008 MAN ASIAN LITERARY PRIZE for udgivelsen af Ilustrado.


Etiketter: ,



3 Comments:

Blogger Louise said...

Puh den lyder kringlet! Men det er selvfølgelig meget godt med bøger der udfordrer og overrasker til allersidste side.

Det er måske et underlig spørgsmål, men har du lagt mærke til, om der er generelle tendenser i asiatisk litteratur? (Jeg ved det er et vidt begreb og at man ikke kan anskue litteraturen som en samlet masse.) Du er vist den, der har læst mest fra Asien og måske er der forskelle/ligheder landene imellem. Jeg udtrykker mig ikke klart men håber alligevel du forstår :-)

Blogger Birgitte said...

Jeg forstår :-)

Jeg tror ikke, at der er tale om en tendens. Tre søstre af Bi Feiyu , som vandt MAN ASIAN LITERARY PRIZE i 2010, er meget lige til, og for øvrigt en rigtig god bog. Bogen er delt op i tre dele, der hver især handler om én af i alt 7 søstre. Deres far og mor er skuffede over ikke at have fået en eneste dreng, og da faren bliver fyret fra sit højstående job i det lokale kommunistparti, tydeliggøres det, hvor forskelligt de tre søstre prøver at sikre deres egen fremtid.

Jeg tror forresten, at ti-øren ang. Ilustrado er faldet, men den kan jeg selvfølgelig ikke afsløre. Genialt plot :-) Og det ene af bogens to hovedemner, som først afsløres, når bogens plot afsløres, er meget menneskeligt. Bogens andet hovedemne er den korrupte magtelite i Filippinerne.

NB! der er ikke tale om en krimi.

Blogger Birgitte said...

Jeg tror måske, at man kan snakke om, at det sydlige Asien tit har en form for magisk realisme indover deres bøger, og at Kina tit har et kommunistisk element. Jeg ved ikke med Japan og Korea. I Japan tror jeg dog, at de ligesom Sverige har en ret stor krimi-industri.

Send en kommentar

<< Home

footer