mandag, februar 18, 2008
DNA-søgetjeneste på Google

Det nyeste påfund fra søgegiganten Google er en DNA-søgetjeneste, hvor du kan finde ud af mere om dine aner.

Google ejer allerede et utal af forskellige tjenester, søgemaskiner og programmer, og nu vil virksomheden slå sig på gen-søgning.

Det nye tiltag fra Google eksisterer allerede under navnet 23andme.com - en tjeneste, der drives af en af Google-grundlæggernes hustru. Men nu skal tjenesten lægges direkte ind under Google, så du fra søgesiden kan søge efter gener, der minder om dine egne.

Det kræver blot at du melder dig til mod et mindre beløb. Herefter får du tilsendt en vatpind i en særlig emballage, som du skal fugte i munden og returnere. Så bliver der udtaget en DNA-test, der bliver lagt ind på din egen profil, og som kan bruges til at søge blandt andre brugeres DNA-profiler. På den måde kan du f.eks. finde ud af, om du har aner i Afrika eller Asien.

Teksten er sakset fra: http://www.komputer.dk/Crosslink.jsp?d=137&a=9033

Hvad siger I til sådan en søgetjeneste? Gad vide om det bliver en succes... Jeg kan ikke lige forestille mig det. Men den kunne da nok sætte gang i en debat i de små hjem, hvis man kan søge sig frem til nye søskende eller noget :o)

Etiketter: , ,



2 Comments:

Blogger Birgitte said...

En lille tanke: kunne man forestille sig, at dette register som på sigt kommer til at ligge bag søgemaskinen vil blive brugt til at opklare forbrydelser?

Blogger Sussi said...

Dit indlæg giver stof til eftertanke, for det er jo både facinerende og skræmmende...
Som jeg ser det, er det indtil videre frivilligt at lægge sin DNA ind (?) og så kan man vel ikke blive fundet, hvis man ikke vil. Men det kan jo også være mistænkeligt, at man ikke vil lægge den ind....
Der kan sikkert komme nogen "faderskabssager" ud af det - og jeg tror da også, at der på sigt kan komme opklaringer af forbrydelser.
Jeg kan ikke helt bestemme mig til hvad jeg mener - det er lidt som med overvågning: så længe man ikke selv har noget at skjule er det godt, men i det øjeblik der bliver et aller andet, så... (Aprpos Svend Åge Madsen).
Hvad mener I andre mon?

Send en kommentar

<< Home

footer