tirsdag, februar 19, 2008
NICAR konference i Houston
-
Jeg vil da lige fortælle om, den konference jeg skal til i Houston, Texas tirsdag den 26. februar til mandag den 3. marts:

Konferencen er en CAR konference, hvilket vil sige, at den handler om computer assisteret journalistik. Nyheder kan f.eks. opstår ved at analysere udtræk af data fra regneark og databaser, ved at geokode data og dermed se dem visuelt (f.eks. i google maps), og ved konstant at overvåge andres udsendelse af nyheder, pressemeddelelser mv. Det sidste vha. robotter og RSS readers.

CAR journalistik har f.eks. udmøntet sig i databaser som Congress Votes database eller Politifact, et politisk sandt eller falsk-barometer.  Og på Ritzaus Bureau har jeg været med til indhente samtlige danske byrådsmedlemmers fravær til byrådsmøder og udvalgsmøder, hvorefter jeg har analyseret dem vha. statistiske udtræk i Excel. Vi udsendte en del af historierne i uge 5. Hvilke partier/personer havde mest fravær?! Og mange andre historier

CAR journalistik er et rigtig spændende område, hvor jeg får lov at nørde med formler, programmer osv. Det er lige mig :-) Så nu håber jeg bare, at det bliver en god konference.

Etiketter: ,



3 Comments:

Blogger Monica said...

Det lyder sørme spændende med den konference. Også spændende at høre om hvad CAR journalistik vil sige i praksis, for det viste jeg ikke.

Glæder mig til at høre mere om konferencen når du hjemvender. Mon der bliver lidt tid til, du også kan komme ud og se lidt? Selvom konferencer har en tendens til at vare hele dagen, så man ikke når se noget af byen.

Blogger Lisbeth said...

Ja det lyder rigtig spændende. Jeg vil også meget gerne have et fyldigt referat!

Og forresten god tur :)

Blogger Stine said...

Fedt at du skal til USA - når jeg rejser i forbindelse med mit arbejde kommer jeg ikke længere end til Oslo!

Og et spændende emne, der helt sikkert lyder som noget man kommer til at høre meget mere om i fremtiden.

Tænkte nok du havde en finger med i spillet, da jeg læste om byrådsmedlemmernes fraværsprocent - godt gået :-)

Send en kommentar

<< Home

footer