torsdag, oktober 09, 2008
Nobelpris til fransk forfatter
Årets Nobelpris i litteratur går til Jean-Marie Gustave Le Clezio, meddeler priskomitéen i Stockholm.

Komitéen begrunder beslutningen med, at den franske forfatter mestrer skildringer af "poetiske eventyr og sensuel ekstase". Han hyldes i begrundelsen som en "udforsker af menneskeheden hinsides og under den herskende civilisation".

Le Clezio var på forhånd nævnt som en af favoritterne til at løbe med den prestigefyldte pris, som også danske Inger Christensen var med i opløbet om.

(Sakset fra TV2.dk / Ritzau)

Etiketter: ,



5 Comments:

Blogger Louise said...

Jeg kender heller ikke noget til ham. Jeg må indrømme at sætninger som "poetiske eventyr og sensuel ekstase" ikke ligefrem får mig til at løbe ned og finde ham på hylden.

Blogger Monica said...

Hi hi, jeg tænkte fuldstændig det samme som Louise :o) Nu har jeg også læste en Nobilpris vinder i år (Johannes V. Jensen, Kongensfald), så jeg tror, jeg er dækket ind - i hvert fald for en tid.

Blogger Lisbeth said...

Aldrig hørt om Clezio før. Af JP's læsere er det da også kun 3% der har! Jeg blev heller ikke fanget af sætningen "poetiske eventyr...", men måske jeg alligevel skulle læse en bog (nu da jeg jo får læst så mange bøger :-)). Ifl. JP er han nemlig "i de senere årtier gået over til en mere lettilgængelig, udsøgt sleben og følsom fortællestil, ofte med emigration, kultursammenstød og kulturtab som hovedtemaer, og i mange tilfælde set ud fra kvinders synsvinkel", så hvis jeg skal komme på banen med en Nobelpris vinder, kan det være et bud...

Blogger Marie Fredborg said...

Selv litteraturhistorikeren har ikke læst noget af ham, men jeg er så også én af de mest ubelæste litteraturhistorikere i min omgangskreds, så det kan vel forklare lidt. I øjeblikket har jeg for travlt med Charlotte Brontes samlede værker til at lade mig friste særligt af Nobel-komiteens begrundelse, men det er de færreste forfattere, som jeg ikke gerne vil læse på et eller andet tidspunkt :o)

Blogger Sussi said...

Efter at have læst om ham i weekendavisen kan det da godt være, at jeg kunne fristes til en Clezio...

Send en kommentar

<< Home

footer