lørdag, februar 05, 2011
Mom lit
Det skulle jo komme. Efter mange år med chick lit har jeg nu kastet mig over sub-genren Mom lit. Også her gælder det at det er bøger, der er hurtigt læst og hurtigt glemt.
Jeg har læst Ulla Taylors Mødregruppen. Den handler om 4 forskellige kvinder som kun har det til fælles, at de har fået et barn. Mens én får den økologiske babymos galt i halsen, pakker en anden plastikken af citronmånen, mens en tredje forsøger at få et skrigende spædbarn til at passe ind i den perfekte designerlivsstil.
En anden bog i genren er Sanne Munk Jensens Satans Yngel. Den handler om Alma, som man følger gennem hendes graviditet med tilhørende vanvid og bedrevidende veninde. Den er ret sjov og jeg måtte krumme tæer nogle gange, når situationen blev lidt for velkendt.
Bøgerne var morsomme for mig, fordi jeg er på barsel men måske ikke så interessante hvis man ikke lige er i den situation.

Etiketter: , ,



12 Comments:

Blogger Monica said...

Det kunne da godt lyde til det kunne være lidt underholdende barselslæsning, som jeg måske skulle prøve at kaste mig ud i:o) Godt med noget der er letlæst og letfordøjeligt - for det er sjældent, der er særlig meget tid til at læse uforstyrret.

Blogger Inger said...

Jeg har for nogle år siden læst " En dag skinner solen også på en hunds røv" som er 1'eren til Satans yngel. Jeg husker i hvert fald 1'eren som værende god, og ind imellem morsom, selv om emnet omhandler en dysfunktionel familie og omsorgssvigt.

Blogger Birgitte said...

Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

Blogger Birgitte said...

Her kommer et indspark, som er lidt i samme boldgade, men så alligevel ikke ;-)

Denne bog om børneopdragelse har skabt stor debat i USA:
Battle Hymn of the Tiger Mother

I bogen beskriver kinesiske Amy Chua, hvordan hun har opdraget sine to døtre i USA. De har ikke fået lov til at overnatte hos klassekammerater, deltage i fødselsdage mv. De har hele tiden skulle læse eller spille klaver/violin. Også selvom Amy Chua ikke nødvendigvis mener, at deres fremtid ligger indenfor musikken. Pointen er, at børnene har skulle bruge deres tid på noget, som har en vis status, og noget som kan være en adgangsbillet til en god fremtid. Modsat har Amy Chua ingenting tilovers for vestlige forældre, som er blødsødne og mener, at deres børn selv skal tage stilling til alt, hvad de foretager sig; at de selv må vælge, hvor lang tid de bruger på lektier, træning mv.

Min personlige holdning til børneopdragelse vil jeg holde for mig selv. Det er altid farligt at åbne op for lige præcis den diskussion ;-)

Blogger Lisbeth said...

Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

Blogger Lisbeth said...

Har hørt om debatten i USA - men dog ikke selv læst bogen. Hvis I vil vide mere om "Tigermor", skriver Information:
http://www.information.dk/257686 :-)

Blogger Birgitte said...

Jeg kan klart anbefale bogen. Den sætter nogen tanker igang, og så FORARGER den i høj grad. Det sidste gør, at man bliver helt opslugt og skynder sig at læse videre.

Blogger Lisbeth said...

Ja - det ser ud som om, den virkelig sætter gang i såvel en bred samfundsdebat som hos den enkelte; hvilke værdier er det, vi som forældre gerne vil give videre til vores børn - og på hvilken måde :-). Ærgerlig den ikke er på dansk endnu, for jeg kommer vist ikke igennem den engelske udgave ...

Blogger Sussi said...

Må man godt være med selvom man ikke er på barsel? Jeg har i hvert fald planer om at læse "Satans Yngel", fordi jeg - ligesom Inger - har læst "En dag skinner solen også på en hunds røv" og nydet den.

Blogger Louise said...

Alle må være med :-)
Jeg var også vild med "En dag skinner solen også på en hunds røv". Munk Jensen skriver godt og morsomt.Jeg kan huske, jeg overværede en oplæsning en gang, hvor alle sad og grinede, selvom historien jo er ret tragisk.
Selv om Satans Yngel er en selvstændig fortsættelse og emnet er lidt lettere og knap så knugende er stilen og humoren den samme.

Blogger Sussi said...

Er næsten lige blevet færdig med "Satans Yngel" og har besluttet mig til at Lars skal føde mine børn, så jeg slipper for at ligge i min egen afføring og høre på sure jordemødre, der ikke mener jeg presser godt nok....
Så skal jeg nok holde ham i hånden imens (hvis jeg da ikke for længst er besvimet).

Blogger Birgitte said...

Du skal ellers bare tænke på en hvid sandstrand, mens det står på. Ja, det fik jeg at vide, og det kan godt være, at der var 40 grader i rummet, men det føltes s.. ikke som en tur på stranden! Ja ja, og værre var det heller ikke :-)

Send en kommentar

<< Home

footer