lørdag, oktober 15, 2011
Det læser jeg...
Jeg læser
Jeg er igang med at læse Stalins køer af Sofi Oksanen. Bogen handler om tre kvinder: Sofia, Katariina og Anna - mormor, mor og datter.

Sofia har jeg endnu ikke læst så meget om, men hendes del af historien må foregå under Anden Verdenskrig og årene derefter.

Da vi når frem til sovjettidens overvågningssamfund bliver Katariina gift med en finne og flytter til Finland. Her får hun datteren Anna, og i et forsøg på at beskytte sin datter imod det gængse østeuropæiske horestempel - lærer Katariina Anna at fornægte sin estiske baggrund. Hun må ikke tale estisk, fortælle om Estland mv. - på trods af, at de rent faktisk igen og igen rejser tilbage for at holde ferie i Katariinas hjemland, hvor Sofia stadig bor. Konsekvensen er, at Anna føler sig splittet mellem de to samfund, det estiske og det finske, og hun udvikler bulimi.

Bogen tegner et billede af nogle mennesker, jeg aldrig før har tænkt på. Estere der flytter til Finland under den kolde krig. Hvem var de? Hvad flyttede de væk fra/flygtede de fra? Slap de reelt væk? Og hvordan klarede de sig?


Jeg hører
P3 og kinesiske tekster, som er en del af undervisningen på Tianjin Foreign Studies University.


Jer ser
Jeg er lige blevet færdig med Bachelorette sæson 7. Fantastisk ligegyldigt tv, når hovedet er træt og lærebøgerne lukket kl. 21. På Starworld har de lige sendt hele sæsonen - et nyt afsnit hver mandag-fredag.

Derudover så jeg i sidste uge The Adjustment Bureau med Matt Damon i hovedrollen. Her er plottet, at vores livshistorier alle er skrevet ind i en masse bøger, som styrer verdens gang. Hvem skal vi giftes og have børn med, hvad skal vi lave mv. Kort fortalt forelsker politikeren David Norris (Matt Damon) sig i danseren Elise Sellas (Emily Blunt). Men det er ikke meningen, at de skal være sammen, og de må derfor kæmpe for deres kærlighed.

Etiketter: ,



1 Comments:

Blogger Birgitte said...

Nu er jeg færdig med Stalins køer - en fantastisk bog. Det primære omdrejningspunkt er Annas bulimi, som beskrives så detaljeret, at man føler, at man har været inde i hendes hoved. Skræmmende læsning.

Send en kommentar

<< Home

footer