fredag, oktober 14, 2011
En ny omgang af "Det læser jeg...."
Nu ved vi, at vi alle skal læse Jonathan Franzens "Frihed" i løbet af efteråret. Mens flere af os står i reserveringskø på vores bibliotek, bliver der jo nok læst lidt andet... Derfor starter jeg her en ny omgang "Det læser/ser/hører jeg lige nu"

Jeg har lige læst: Kald mig Rosa Parks af Åsa Lantz
Den kinesiske kvinde Yi Young kom som 14-årig til Sverige på et turistvisum sammen med sin far. Få dage efter rejste han tilbage til Sverige. Den nu 30-årige kvinder opholder sig stadig i Sverige, hvor hun er blevet fotograf og dokumentarfilminstruktør. Og hendes nyeste film - en TV-dokumentar i tre afsnit om hendes eget liv - skaber mildt sagt røre i det svenske, kinesiske og somaliske samfund. Så meget, at Yis mand (som også er producer på filmen) dør under mystiske omstændigheder og Yi må gå under jorden.
Vi følger manuskriptforfatteren Viggo Sjøstrøms bestræbelser på at finde Yi, mens historier om handel med organer, familietragedier, Falun Gong-tilhængerer, et mislykket svensk-kinesisk venskabsprogram og meget andet kommer for dagen.
Der er en spændende historie, men jeg tabte tit tråden, fordi jeg kun læste den i små bidder.

Jeg hører: ikke noget bestemt
Om morgenen er radioen tunet ind på P3 - omend jeg må erkende, at jeg snart er for gammel til de overfriske værter og snak uden indhold.
På hjemme-formiddage med sen mødetid prøver jeg at holde mig orienteret på P1.
Og om aftenen til aftensmad og opvask, bøger, spil og vasketøj står den ofte på netradiokanalen P7, der spiller et fantastisk mix af gammelt og nyt.
Om søndagen, når vi spiser frokost i kolonihaven, er der stillet ind på Giro 413 på P4.

Jeg ser: Fredags-aften-sendefladen på TV2 og Biografklub Danmark-filmenen i biffen
Jeg kan jo lige så godt stå ved det: fredag aften står den på Vild med dans og Live fra Bremen i Randers. Gerne indpakket i tæppe med strikketøj i hænderne og et glas rødvin eller en cocktail inden for rækkevidde. En eller anden forsker har kaldt Vild med dans for godt "snakke-TV" og det er netop, hvad det er hjemme hos os. Mens Danmarks modigste dansere giver den gas på dansegulvet, kan vi få vendt løst og fast i sofaen. Man kan roligt gå på toilet eller ud og lave the for man misser ikke en vigtig pointe. Skulle man blunde hen (hvad der nemt kan ske en fredag aften), så er det heller ikke nogen ulykke.
Efter et par års pause er vi igen i år med i Biografklub Danmark. Jeg synes at udbuddet var godt i år - og så forsømte vi de danske biografer på det skrækkeligste sidste vinter, så der er noget at indhente. I lørdags så vi "Headhunterne" med bl.a. Nicolaj Coster Waldau. Det var en fin og temmelig blodig spændingsfilm, der på sine steder også var fantastisk morsom. Jeg har aldrig nogle af Jo Nesbøs bøger, så jeg ved ikke om den var tro mod forlægget, men jeg blev godt underholdt.

Hvad læser/ser/hører I andre?

Etiketter: , , ,



footer