søndag, august 05, 2007
Svend Åge Madsen
--
Når jeg tænker tilbage på de bøger, jeg har læst af Svend Åge Madsen, husker jeg dem alle som rigtig gode. Det drejer sig om

  • Det syvende bånd (2006)
  • Genspejlet (1999)
  • At fortælle menneskene (1989)

Det er pudsigt, for mens jeg sidder og læser bøgerne, er jeg meget ambivalent. Jeg synes de er spændende og aktuelle, men er også lidt småirriteret - sikkert pga. skrivestilen, der kræver, at jeg tænker lidt mere end normalt ;-)

Igår blev jeg færdig med Det syvende bånd, en bog der handler om bekæmpelse af kriminalitet vha. det ultimative overvågningssamfund. Undervejs sidder jeg (til min skræk) og tænker på alle de fordele, som et sådant samfund har. Uden at sige for meget kan jeg godt fortælle, at bogens konklusion er den stik modsatte. Det ultimative overvågningssamfund sammenlignes med et indbrud, der aldrig ender. Heldigvis kommer jeg også til fornuft, og som sidegevinst har bogen sat mine tanker igang. Hvor skal vi, og i praksis politikerne, sætte grænserne for overvågning?

Er der en af Jer, der har læst Det syvende bånd?

Etiketter:



2 Comments:

Blogger Sussi said...

Jeg har læst Det syvende bånd (en signeret udgave, som SÅ Madsen skrev i til Bogdage i Musikhuset ;-)
Jeg har ikke altid været fan af Svend Åge, men har nu læst alt (undtagen hoveværket Tugt og utugt i mellemtiden). Jeg er ret vild med stilen; det at historierne har sidehistorier og af og til udfolder sig ind i hinanden, at hovedpersoner i en roman dukker op som bipersoner i en anden roman og at der er så mange selvrefererende ting. Jeg er også vild med hans videnskabelige tilgang til tingene - og til at han netop formår at få læseren til at tænke. Og ind imellem formår (som det skete for dig, Birgitte) at forføre læseren til uvante (og uvelkomne)holdninger, som måsle - måske ikke nedbrydes senere.
Altså: du har her at gøre med en dedikeret fan.
(Men prøv lige at spørge Inger, hvad hun mener...)

Blogger Lisbeth said...

Jeg får helt lyst til at læse Det syvende bånd! Kan se biblioteket har den på hylden - så den kommer også med i kufferten :)

Send en kommentar

<< Home

footer