tirsdag, oktober 16, 2007
Nobel strabadser
Efter vores aftale/udfordring er jeg gået i skarp træning for at finde den helt perfekte kandidat. Jeg kender mig selv godt nok til at vide, at jeg skal finde den helt rigtige, hvis det skal lykkes.
Min tilgang er naturligvis meget seriøs og videnskabelig. Første kandidat var Odysseus Elytis. Han fik nobelprisen i 1979 og der er jeg jo født! Desværre var den eneste bog vi havde på biblioteket en digtsamling - oversat fra græsk. Så nej, ham bliver det nok ikke.

Næste kandidat var vinderen fra 1995 Seamus Heaney. Valgt naturligvis på grund af navnet og det irske. Om en af hans bøger står der Digte, som med en gedigen forankring i det irske landskab med mose, muld og hav fortæller noget væsentlig om digteren og om den irske folkesjæl. Hmm...

Jeg har bestemt, jeg ikke må vælge en jeg kender. Ville ellers være fristende at tage Kipling, Camus eller Steinbeck. Så jeg må på jagt efter min tredje kandidat. Der er jo mange muligheder.


1 Comments:

Blogger Birgitte said...

Hi hi det lyder ikke nemt :-) Nå men nu ved jeg da, hvem jeg ikke skal vælge! Jeg er ikke kommet så langt endnu, men tænker lidt på José Saramago - en portugiser er jo nærmest en spanier :-)

Send en kommentar

<< Home

footer