søndag, september 30, 2007
Hvad handler vores arbejde om?
Når jeg går på arbejde, vil jeg gerne gøre alting perfekt (for anerkendelsens skyld???), og den mindste detalje kan ødelægge mit humør - en typisk pigeting!

Da jeg læste avisen hertil morgen fik jeg imidlertid en anden og klog synsvinkel på tingene, en synsvinkel jeg gerne vil dele med Jer. Det kan jo være, at I også går rundt og vil være perfekte :-)

I Berlingske Tidende, M/S, bliver Lars Mikkelsen stillet dette spørgsmål:

Men har du aldrig brug for den bekræftelse, som man får af succes?

...hvortil han svarer:

Hvis jeg skal være helt, helt ærlig så vil jeg have det til at handle om processen. Jeg vil have, at når jeg går på arbejde hver dag, er det for at blive klogere. Jeg vil ikke have, at det skal handle om anerkendelse. Det skal det simpelthen ikke være. Hvis der er en snert af det, så gør jeg, hvad jeg kan for at rense ud i det.

Fra nu af vil jeg ikke gå på arbejde for at tilfredsstille mine chefer mv., men for at bliver bedre og bedre til informationssøgning. Og det kan cheferne vel egt. ikke have noget imod. Jeg ændrer jo bare mit indre psykologiske fokus. Resultatet skulle gerne være det samme i sidste ende - relevante og hurtige søgninger, som kan bruges i forbindelse med skrivning af artikler.


3 Comments:

Blogger Tanja said...

Dybest set går jeg på arbejde for at få løn på kontoen hver måned...

Dermed ikke sagt at jeg ikke kan lide mit job - for det kan jeg bestemt.

Blogger Birgitte said...

Først og fremmest går jeg også på arbejde for at få løn. På den anden side kunne jeg dog ikke gå hjemme fra nu og til evighed, så jeg vil gerne arbejde!

Det er vigtigt for mig at have et spændende arbejde, og det har jeg. I den sammenhæng er det derfor også vigtigt for mig, at mine chefer er tilfredse. Jeg vil jo helst ikke fyres, og heraf kommer det vel, at jeg gerne vil gøre et godt stykke arbejde. Når jeg laver fejl eller ikke finder noget hurtigt nok, har jeg en tendens til at se negativt på det i stedet for som en læreproces. Og det er det, jeg gerne vil vende, og jeg er heldigvis godt i gang :-)

Hvordan ser I andre på det?

Blogger Louise said...

Jeg er enig med dig Birgitte. Det er naturligvis vigtigt at chefen er tilfreds, og jeg kan godt nikke genkendende til, at jeg nogle gange glemmer mig selv en smule i processen. Det skyldes nok, at det ikke er min egen tilfredshed der afgør, om jeg har et job, men min ledelse.
Men jeg ville ikke kunne arbejde et sted, hvor jeg gik alt for meget på kompromis for at passe ind.

For mig er der især 2 ting, der er vigtige i mit arbejede.
1) At mine lånere går tilfredse fra stedet. Enten med det de har brug for eller i hvert fald med en følelse af, at jeg har gjort alt, hvad jeg kan for at hjælpe dem.
2) At jeg udvikler mig og lærer noget nyt hver dag.

Jeg laver masser af fejl og bander over dem, men samtidig ved at jeg lærer af dem. Mit job handler jo om erfaring - jeg finder hele tiden nye kilder og får ny viden, som kan gøre mig en bedre bibliotekar.

Det ville være rart, hvis vi var sprunget ud som fejlfrie superbibliotekarer, men virkeligheden ser jo noget anderledes ud, så vi må jo bare gre vores bedste, prøve os frem, lave fejl og lære af det.

Send en kommentar

<< Home

footer