fredag, oktober 12, 2007
Leonora Christina Skov
For ikke at forsumpe i faglitteratur har jeg meldt mig ind i en læseklub på Litteratursiden - den der hedder "Noget på hjerte" som bestyres af to af mine gamle kollegaer fra Herning.
I denne måned er bogen Champagnepigen af Leonora Christina Skov til debat (det har den jo faktisk også været her på siden - bare mere uformelt).

Tilfældigvis faldt mit blik på en annonce i Ugeavisen i onsdags: der skulle være foredrag med Leonora på Odense Centralbibliotek torsdag aften. Det ville jeg ikke gå glip af!

Det var en fin oplevelse med champagnetraktement, en veloplagt Leonora og et lille men udsøgt publikum (temmelig mange ansatte tror jeg). Leonora fortalte om sit liv og fik det fint kædet sammen med det at skrive og endte så med at snakke om Champagnepigen.
Jeg synes det mest interessante egentlig var selve skriveprocessen (det kan ellers indimellem være dræbende at høre forfattere fortælle om deres skriveproces), som i Leonoras tilfælde åbenbart hænger meget sammen med hvor hun lige er sit liv. Og netop derfor tror jeg at det var spændende at høre på.
Det var også vældig interessant at høre mere om "motiverne" bag Champagnepigen. Jeg synes bogen holder hele vejen igennem - og måske endnu mere nu, hvor jeg har hørt Leonoras begrundelser for nogle af tingene.

Sidst men ikke mindst var det en enorm oplevelse at møde hende "live". På hendes skriverier og på hendes måde at klare kritik/angreb på får man fornemmelsen af, at hun må være lidt af en bitch. Men tværtimod virker hun ydmyg og en smule usikker når hun står overfor sit publikum.
Foredraget i aftes får mig kun til at beundre hende endnu mere.

Etiketter:



1 Comments:

Blogger Monica said...

Nu må jeg vist også hellere snart se at få læst Champangepigen :o)

Det var da meget heldig, at der lige var foredrag med Leonora Christina Skov, lige som du stod og skulle læse bogen. Jeg synes også, hun var ret god, da hun talte på litteratursidens temadag sidste år.

Send en kommentar

<< Home

footer