tirsdag, september 25, 2007
Min dag

-
Nå, det går jo ikke, at bogklub.blogspot.com går i stå, så hermed en opfordring til at vi alle beskriver en af vores arbejdsdage. Beskriv dagen i dag eller den mest spændende dag du har haft. Det jeg synes, der er interessant, er at få et indblik i, hvad I andre går rundt og laver. Både de kedelige og de sjove dage. Nedenfor beskriver jeg, hvad jeg har lavet i dag den 25. september:

Idag (som altid) mødte jeg kl. 8.30. Det første jeg gjorde, var at tjekke, om der var lagt nogle bøger/breve mv. i mit dueslag. Jeg har nemlig ansvaret for at fordele indkomne bøger til de relevante redaktioner. Idag var der 4-5 bøger, men ingen var relevante, så jeg gav dem alle videre til vores sekretær.

Igår sagde vores praktikant i Research-afdelingen op, og jeg lovede hende at udtrække og videresende nogle data fra en brugertilfredshedsundersøgelse, som en kollega havde bestilt. Dette glemte jeg selvfølgelig, så det gjorde jeg idag ml. kl. 8.45 og 9.00. Programmet vi bruger til rundspørger er http://www.enalyzer.com/

Kl. 9 hjalp jeg en af sportsjournalisterne med et RSS-feed, som han ikke kunne få til at virke, og derefter bestilte jeg en bog til ham.

Ml. kl. 9.15 og 10.00 skimmede jeg 7 dagblade og uploadede relevante medienyheder til http://www.ritzau.dk/medienyt/nyheder_fra_medieverdenen/

Kl. 10.00 var der 10-møde med repræsentanter fra alle redaktioner. Dette møde plejer jeg at deltage i, men ikke idag. I stedet arbejdede jeg med udvikling af robotter, der kan overvåge websites, som ikke tilbyder RSS feeds.

Efter 10-mødet bad min chef mig om at finde informationer om Bombardier, som er flyproducenten, der er ansvarlig for dash-8 flyene, der styrter ned. Hvordan går det Bombardier? Deres aktier? Hvad skriver udenlandske aviser om dem?

I løbet af dagen snakkede jeg med journalisten, som skulle skrive artiklen og Bombardier blev udvidet til også at omfatte Goodrich, som producerer det defekte landingstel samt Q1 og Q2 analyser for begge virksomheder. Desuden skulle jeg se, om jeg kunne finde nogle udtalelser fra Goodrich, hvilket journalisten ikke selv kunne.

Aktier og virksomhedsstatus fandt jeg via http://www.marketwatch.com/.

Q1 og Q2 analyserne fandt jeg via http://www.google.com/ og http://www.yahoo.com/

Jeg fandt flere artikler, der citerede Goodrichs talsmand, men ikke den primære kilde. Det sidste kan skyldes, at det er et tv-klip, et telefoninterview eller andet, som er blevet citeret. Og så lang tid havde jeg heller ikke. Der findes ingen officiel statement på virksomhedens website.

De udenlandske aviser blev droppet, idet journalisten ikke viste interessere for dem, da jeg snakkede med ham.

Alle mine resultater sendte jeg til journalisten i en "værdiforædlet" mail. Jeg prøver altid at gøre mine resultater så overskuelige som mulige.

Mailen indeholdt foruden ovenstående en artikel fra Associated Press, som jeg havde skaffet via http://www.factiva.com/ - en fantastisk database til meget få penge. $69 i årlig udgift og derefter $2.95 pr. vist fuldtekstartikel.

Ind imellem mine informationssøgninger installerede jeg en RSS-reader på en af journalisternes computer og bestilte en bog til en ansat i vores grafikafdeling. Det sidste nørklede jeg lidt med, for jeg skulle først oprettes som bruger på websitet, som solgte bogen - hvilket ikke var Amazon.

Kl. 16 havde jeg fri...

...og så får I ikke mere for den 25 øre!



3 Comments:

Blogger Monica said...

Spændende at læse om din dag Birgitte! Det er jo en noget anden dag end på et folkebibliotek. Jeg vil lige se, om jeg ikke kan tage mig tid til at skrive lidt også.

Blogger Tanja said...

God ide Birgitte.

Jeg møder som regel et sted mellem halv otte og otte (senest 8.15). I skulle jeg til Ikast, men heldigvis var trafikken ikke så slem - og ungerne søde - så ingen problemer her.

Første punkt på dagsordenen er te-hentning (meget vigtigt). Og så naturligvis åbning af biblioteket, således selvbetjening ol. er klar til de studerende 8.15.
Herefter skulle dagens fjernlånskasse tømmes og sendes videre til kollegaer på andre afdelinger eller egne lånere.

De studerende var tidligt på færde i dag, da pædagogfolket har et uge-projekt i denne uge, så jeg var igang med emnesøgninger fra morgenstunden. Ind imellem blev der ryddet et par fakturaer af vejen, og sendt de sidste dages tidskrifter i cirkulation. De har hobet sig lidt op, da vores assistent er på ferie.

Inden formiddagspausen fik jeg også ringet til et par forlag og lavet et par aftaler på vegne af en af vores uddannelsesledere... det er tidligt vi er begyndt at udskyde ting til næste budgetår; men sådan er det jo inden for vores verden.

Et telefonopkald fra en fornærmet elev, der havde modtaget en regning måtte også lige klares. Ak - jeg kunne skrive hele natten om dårlige undskyldninger. Af de mere morsomme kan nævnes "Rengøringskonen må have stjålet dem...","Forventer du jeg skal rejse hjem fra USA for at aflevere bøger...","Min ex-kæreste har brændt dem...".

Kl. 10 er der formiddagspause - vigtige ting som vinterstøvler og flyrejser med småbørn blev vendt grundig :-)

Og så skulle gårsdagen post fragtes over på biblioteket (afdelingen i Ikast er lukket om tirsdagen). Det krævede godt nok nogle gå-ture; men pedellerne fik lov at slippe denne gang.
Der var nyindkøbte bøger imellem - og der er altså noget særligt over at åbne en kasse med helt nye bøger.

Jeg fik dog ikke tid til at gøre noget ved dem, da det væltede ind med studerende. Så resten af formiddagen gik med emnesøgninger og fjernlånsbestillinger.
Omkring kl. 11 mødte vores flex-jobber, og så skulle der lige afklares spørgsmål osv.

Kl. 12.15 løber jeg nærmest ud af døren for at nå at få lidt frokost. Selvfølgelig med det resultat at kantinen er støvsuget for spændende mad; men lidt salat blev det da til.

Over middag fik jeg samlet materiale sammen til et nyt fag på HG.
Herefter hastede jeg igen ud af døren for at komme omkring vores afdeling i Herning, der har være lukket idag (personale-mangel). Heldigvis var der ikke nogle kriser derinde, så jeg fik kigget lidt på noget undervisning jeg skal have i næste uge, lavet en dagsorden til næste personalemøde og afbestilt forplejnig i kantinen til et møde, der er flyttet.

Det var vist min dag - og det må vist siges at være en meget typisk dag. Bortset fra skiftet af arbejdsplads midt på dagen.

Herefter blev der hentet unger, hygget, leget, lavet mad, badet, puttet, snakket i telefon. Og nu er jeg så havnet i sofaen :-)

Blogger Louise said...

Velkommen tilbage Birgitte. Jeg glæder mig til at høre om jeres rejse.

Her er min dag på en ganske almindelig onsdag.

Jeg mødte kl. 8.30 hvor jeg startede med at læse og besvare nye mails.

Klokken 9 holdt jeg møde med to bibliotekarer fra vores filial. Vi skulle aftale hvordan vi vil fejre Astrid Lindgrens fødselsdag dette efterår.

Efter mødet finpudsede jeg en pressemeddelse som jeg skrev i går og jeg nåede i teknisk afdeling med en masse småting, som har drevet lidt.

Herefter forberedte jeg mig til et møde om materialevalgs- og kassationspolitik som jeg skulle til efter frokost.

Efter mødet fik jeg igen lidt kontortid, hvor der bla blev tid til at snakke lidt med en kollega som gik på sygeorlov i dag.

Vi arbejder på et projekt med en bogvogn i et område hvor der bor mange forskellige nationaliteter. Jeg skal finde nogle af materialerne til vognen og sidst på dagen fik jeg tid til at kigge på de sprogstimulerende materialer. Jeg nåede at søge nogle titler inden for de relevante emner, og skal nu til at finde dem og vurdere om de egner sig til projektet.

Man kommer ikke langt på 2 timer men kl. 16 slukkede jeg computeren og cyklede hjem.

Send en kommentar

<< Home

footer