mandag, april 13, 2009
Du som er i himlen
"Det varer ikke længe før alle toiletter er tilstoppede," sagde jeg dommedagsagtigt. Han svarede ikke. Han og hans kammerat ved vinduet havde ikke været på toilettet siden flyet lettede. Fem timer og halvtreds minutter uden at spørge mig om ikke jeg ville rejse mig, så de kunne komme på toilettet. Seks timer i samme stilling og ikke antydningen af smerte i deres ansigt. ("Du som er i himlen" af Morten Sabroe, Politikens Forlag, 2007)

Allerede da jeg læste det første kapitel i Morten Sabroes Du som er i himlen inkl. en lang beskrivelse af tilstoppede toiletter på et fly over Atlanten, var jeg sikker på, at det var en bog for mig. Og det var det. Jeg læser ret langsomt, men den her bog læste jeg på én dag. Den er sjov, og den gav mig flere ting at tænke over. F.eks. at jeg tilhører den sjældne race, der kan holde sig hele vejen over Atlanten uden at skulle på toilet. Faktisk har jeg præsteret det på en ti timers flyvetur til Kina  :-)

Morten Sabroes bog handler om hans mor, og hvordan hun ligner Hillary Clinton, en kvinde der fuldstændig har kastreret sin mand. 

Moren bliver udleveret godt og grundigt, og Morten Sabroe gør sig da også nogle overvejelser omkring det faktum. Kan han tillade sig at skrive om et menneske, som er meget privat af natur? Bør han have dårlig samvittighed? Og hvordan ville han selv reagere, hvis hans børn skrev en bog om ham og hans hemmeligheder? Overvejelserne til trods skriver han bogen, og prøver på den måde at løsrive sig fra sin mor.

Jeg synes bogen er godt skrevet - lidt ligesom en collage. Den indeholde amerikansk politik, toiletbesøg, Morten Sabroes mor og mange personlige overvejelser om liv og død. Jeg kan kun anbefale den!


2 Comments:

Blogger Louise said...

Tak for tippet. Den lyder faktisk meget god, så den kommer på listen ;-)

Blogger Sussi said...

Måske skulle jeg overveje Sabroe, som jeg ellers havde besluttet mig for ikke at gide at læse....
Du får det jo til at lyde spændende :-)

Send en kommentar

<< Home

footer