lørdag, oktober 15, 2011
Det læser jeg.....
Jeg er lige gået i gang med Kirsten Hammanns nye "Se på mig" Den handler om Julie der bliver forladt af sin kæreste og for at klare huslejen flytter Casper en ung håbefuld forfatter ind hos hende. Jeg har kun læst førse kapitel og den tegner til at blive god. Nogle kollegere har læst den og som de sagde så sad de og rødmede da der er meget sex med i bogen!
Ellers har jeg jo læst rigtig meget til "Årets bøger" der løber af stablen i uge 48. Glæder mig nu til at det er overstået.
Følgende bøger jeg har med er:
1. Rum af Emma Dogohue. Om Jack der bor i Rum et lille rum med sin mor hvor de er indespærret. En helt fantastisk god men også barsk bog

2. God mod Nordenvind. Sød lettilgængelig email roman, hvor vi hører om to der ved en tilfældrlighed kommer til at skrive sammen. Den er dejlig varm og da den var færdiglæst sad jeg lidt og villew have mere. Jeg ville vide hvad der nu skete dem og så må må jo sige at bogen gik ind hos mig.

3. Solsortesletten af Morten Hesseldahl. God gedigen dansk spændingsroman. Der handler om Kosovo. En serber ligger blødende i en lejlighed og bogens hovedperson logere ham i sin egen lejlighed. Samtidig er bogens anden hovedperson Iben studiehjælper for en lektor i slavisk sprog. Omdrejningspunket er had, had til kosovoalbanere og had til serberne. For som jeg lærte da jeg læste bogen, så blev Kosovo som var en serbisk provins efter krigen en selvstændig stat der nu hedder Kosova. Det er noget serberne aldrig har accepteret. Spændende plot.

4. Homer og Langley af Docortow. Om de to eksentriske brødre der levede som eneboer i New York. Dejlig varm portræt af de virkelige brødre. Da de døde var der 130 tons ting i lejligheden!

5. Det syvende barn af Erik Valeur. Dansk krimi/spændingsroman. Fik rigtig flotte anmeldelser, synes også den er ok men ikke helt på niveau med anmeldelser, indimellem lidt langstrak, men den er også på 700 sider. Man følger 7 børn der fik deres første opvækst på et børnehjem i 1961. En kvinde findes myrdet i 2001 og har det noget med disse børn at gøre. Spændende plot.

6. Sameland. Norsk debutant, Sjov og humoristisk bog om to guttere der vil starte en samelejr for japanske turister i nordnorge. Hurtiglæst men har også dybde da den handler om udkantsnorge.

7. Håbets år Linda Lassen. Historisk roman om Hans Egede der i 1700 tallet tog til Grønland for at kristne grønlændere. Bogen handler mest om hanns ukendte hustru. Den er rigtig god og jeg lærte en masse om Hans Egede og tiden på Grønland. Fedt med en bog hvor man udvider ens horisont.

8. Før jeg brænder ned af Gaute Heivol. Fantastisk god bog. Lidt ala Knausgaards bøger "Min kamp" De skriver begge om deres eget liv, men hvor Knausgaard skriver om sine nærmeste så træder Heisvol et skridt tilbage og skriver om en bestemt begivenhed der virkelig er sket i hans barndomsby da han blev født i 1978. En pyroman hærgede byen og Heisvol skriver om dette og vi kommer ind i hovedet på forskellige personer i byen. Det er rigtig godt gjort. Han finder ud af at han minder faktisk selv ret meget om pyromanen, og han stiller det store spørgsmål. Hvad er det der gør den ene til pyroman og den anden til forfatter? Endnu en gang en fantastisk god bog som jeg slugte.

Jeg hører mest radio. P7 på dabradio.

Jeg ser for tiden tv-serien "Six feet under" er nået til 3. sæson. Fantastisk og anderledes serie om et bedemandsfirma i Usa. Jeg venter nu på 4. sæson af "Mad men" som jeg er helt vild med.


footer