torsdag, juli 05, 2012
Afstemning om fælles læseklubsbog
Så vidt jeg husker stemningen til nytårslæseklubben hos Monica i januar, så kører vi også "alle-har-læst-samme-bog"-konceptet til næste nytårskur. Og samtidig husker jeg også, at vi vist har brug for god tid til at læse den der bog i!

Derfor besluttede vi til sidste læseklub, at få sat gang i en afstemning snarest. Jeg foreslår derfor, at alle der vil være med "nominerer" en kandidat med et lille indlæg på bloggen (dvs. også med en begrundelse og gerne sideantal :-) - senest søndag den 19. august. Derefter laver jeg en Doodle-afstemning med de nominerede bøger.

Jeg håber I vil lege med :-)

Etiketter: , ,



6 Comments:

Blogger Louise said...

Jeg vil gerne nominere to bøger som umiddelbart har det til fælles at de er skæve, humoristiske (sorte), korte og lyserøde :-)

Den første er Bid (167 sider) af Stine Askov. Jeg lagde mærke til bogen, fordi der optræder en kikset bibliotekar med cykelklemmer. Men ved nærmere eftersyn synes jeg også resten af historien lyder spændende. Se anmeldelse på http://www.litteratursiden.dk/anmeldelser/bid-af-stine-askov

Den anden er I en snæver vending (235 sider) af Mette Sø. Bogen er fra forlaget Republik, som jeg jo er ganske glad for. Jeg har læst Mette Sø´s Petit, Petit og kan godt lide hendes skæve skrivestil. Se anmelde på http://www.litteratursiden.dk/anmeldelser/i-en-snaever-vending-af-mette-soe

Blogger Birgitte said...

Jeg vil gerne nominere to bøger:

Intet af Janne Teller (189 sider). Bogen handler om en 7. klasse i en mindre, dansk provinsby i 90'erne. Da børnene i klassen sætter sig for at modbevise deres klassekammerat, Pierre Anthons påstand om at intet i verden betyder noget, eskalerer legen hurtigt og bliver ondskabsfuld. Bogen regnes af nogen for en nyklassiker, mens andre ønsker, at den skal forbydes i folkeskolen.

En dåre fri af Beate Grimsrud (483 sider), vinder af Nordiske Råds Litteraturpris 2011. Bogen handler kort fortalt om psykisk sygdom og om at håndtere den og leve med den.

Blogger Louise said...

Vi har lige fået Johannes Fibigers ALT på biblioteket. Den er skrevet som et selvstændigt svar til Tellers Intet. Uddrag fra lektøren:" Hvor problematikken i Intet er fravær af mening, er den i Alt, at der er alt for meget mening. Der er mange tydelige og bevidste referencer til Intet i Alt, og er kendskab til Intet ingen forudsætning for at få glæde af Alt, så er udbyttet så meget desto større, hvis man har."

Jeg synes, det kunne være interessant, hvis vi overvejer at læse Intet.

Blogger Birgitte said...

Det lyder spændende, Louise! Vi har jo go' tid, så måske kunne vi nå at læse begge bøger - om ikke andet en eller flere af os - alt efter lyst. Og så kunne det da være sjovt at holde dem op imod hinanden bagefter.

Blogger Monica said...

Jeg vil gerne nominere følgende to bøger:

"1Q84 - bog 1" af Haruki Murakami. Handling: Aomame er en 30-årig smart pige, uddannet kampsportsinstruktør, men arbejder p.t. som lejemorder. Tengo er matematiklærer med forfatterdrømme. Han skal omskrive en sær 17-årig piges sære historie. Begge hovedfigurer oplever, at deres virkelighed forvrides let, hvad påvirker deres virkelighed?

Se anmeldesle på litteratursiden: http://www.litteratursiden.dk/anmeldelser/1q84-bog-1-af-haruki-murakami

Fakta: 403 sider og findes på lydbog:-)

"Kaninbjerget" af Richard Adams, fordi den har Marie altid snakket så meget om :-)

Handling: En fabel om en flok hankaniner, der bryder op fra deres koloni, før den udryddes, og om deres strabadser og eventyr, mens de forsøger at skabe en ny

Fakta: 396 sider... godt nok lidt lang, men er den tung at komme igennem Marie?

Blogger Marie Fredborg said...

"Kaninbjerget" er den slags bog, som man stryger igennem, når man efter de første kapitler, har accepteret at kaninliv kan være så gribende:)Det er simpelthen en klassisk god fortælling, sådan som bedstemødre fortalte dem i gamle dage. Det er ikke til at forstå, før man har hørt/læst den!

Jeg er utroligt fristet af de forslag som allerede er givet, så derfor vil jeg nøjes med at nominere én bog, som er både fornuft og lyst for mig, fordi den lyder god, og så skal jeg afholde arrangement med den og forfatteren til efteråret. Det er noget så poppet som "Du forsvinder" af Christian Jungersen. Den er lidt lang: 464 s.

Omtale:"Du forsvinder" er en djævelsk og filosofisk kærligheds­roman om at finde sin egen vej ud af katastrofen, om mænd, kvinder og forstæder. Og om sjælen.

Mia er lærer. Frederik leder en privatskole. På en ferietur til Mallorca med deres sekstenårige søn begynder Frederik at opføre sig underligt. Det viser sig, at han har en hjernesvulst, der gradvist har ændret hans personlighed. Mia må nu beskytte sig selv og deres søn mod det afstumpede og fremmede væsen, der bor i hendes mands krop. Da Frederik afsløres i et millionbedrageri, begynder et spil om skyld og ansvar, for er den skyldige ham selv eller hjerneskaden? Styres raske menneskers handlinger ikke lige så meget af biologien i vores hjerner? Og var den mand, Mia forelskede sig i, den syge eller den raske?

Send en kommentar

<< Home

footer