fredag, maj 02, 2008
Google og de andre...
Der findes andre søgeværktøjer end Google! - det ved vi godt.

Men 80% af os benytter alligevel primært Google - selvom denne kun finder 15% af det, der er på www. Jeg selv er ingen undtagelse - det selvom at jeg underviser heri - og efterfølgende kritisk eksaminerer om kursisterne nu også husker at benytte de forskellige typer søgeværktøjer. Overordnet er mantraet jo, at emneindekser egner sig til brede emnesøgninger - og oftest i begyndelsen af ens søgning. Søgemaskiner egner sig til specifikke søgninger, mens metaværktøjer egner sig, hvis man hurtigt vil have et overblik over, hvad der findes om et givent emne i forskellige søgeværktøjer.

Som sagt benytter jeg mig primært af Google - kun hvis jeg ikke lige finder det, jeg søger, prøver jeg en anden søgemaskine (ikke indekser eller metaværktøjer) - f.eks. Alltheweb (fordi Birgitte og jeg engang brugte denne ifm. projektskrivning).

Så mit spørgsmål er: Hvilke søgeværktøjer benytter I udover Google - og hvorfor?
For det vil jo nok være givtigt at benytte andre en gang imellem - trods alt? Og jeg tror, at jeg bedst kommer igang, hvis jeg får et tip og en succeshistorie :)

For at illustrere det lille overlap mellem søgeværktøjernes fremfinding og ranking, kan I prøve Thumshot. Den illustrerer fint søgeresultaternes forskelligheder!

Og cool facts fra Search Engine Watch:

- 84.9% of total results are unique to one engine
- 11.4% of total results were shared by any two engines
- 2.6% of total results were shared by any three engines
- 1.1% of total results were shared by any four engines

Links:
Århus Kommunes Bibliotekers liste over søgeværktøjer
Annette Skovs Introduktion til Internet - grundfunktioner og søgeværktøjer i udvalg

Etiketter: , , , , ,



4 Comments:

Blogger Birgitte said...

jeg er på arbejde lige nu, men her er et hurtigt input (mere følger senere):

Idag, da jeg tjekkede mine RSS feeds, faldt jeg over dette "Search Tools Summary and Comparison", som er skrevet af Karen Blakeman. Her laver hun en grundig sammenligning af google, yahoo, exalead, live search og ask. Bl.a. lister hun, hvem der er bedst til booleske søgninger.

...som sagt følger mine egne tilbøjeligheder senere :-)

Blogger Birgitte said...

Hov, vær for øvrigt opmærksom på, at hun nævner google.COM som eksempel. google.DK kan ikke de samme ting!

Blogger Lisbeth said...

Mange tak for linket - tidligere har jeg ifm. undervisning lavet noget tilsvarende, men det er utrolig tidskrævende at opdatere - så fedt med et link, der ser ud til at blive opdateret jævnligt :)

Og forresten meget interessant blog Karen Blakeman har!

Blogger Louise said...

Jeg kan ikke bidrage med nyt. Jeg bruger nemlig altid google. Det skyldes ikke, at jeg har prøvet forskellige søgeværktøjer og dernæst besluttet at google er den bedste. Jeg er bare aldrig kommet videre.
Jeg kan heller ikke prale med at være opsøgende og - ja undskyld - særlig interesseret. Det betyder dog ikke, at jeg ikke er glad for nye links og tips. Jeg opsøger dem altså bare ikke selv.

Send en kommentar

<< Home

footer