mandag, april 07, 2008
Informationssøgning
Hej piger
Jeg har en kollega, der er igang med en diplom-uddannelse, og som har sendt mig følgende spørgsmål:

Hej Tanja
Faget: Informationssøgning Teoretisk emnesøgning:SAPs
Kender du nogen som har skrevet om ”Subject Access Points” om recall og høj precision og sådan noget. F.eks. hvis der er en udtømmende søgning (høj recall) eller Få, højrelevante dokumenter (høj precision men lav recall) du har garanteret haft det på din uddannelse under noget Informationssøgning

Min hukommelse er slettet for teoretikkere - og alt hvad jeg nogensinde har lavet af notater osv. er smidt ud, da vi flyttede til Snejbjerg.
Så hvis der er nogen af Jer, der har et bud, er jeg sikker på, hun vil blive meget glad :-)

Venlig hilsen Tanja


5 Comments:

Blogger Birgitte said...

Jeg kigger på det en af de nærmeste dage - håber, jeg kan nå det i morgen. Tror jeg har nogle gamle bøger til at stå i et skab...

Blogger Sussi said...

Jeg husker svagt begreberne, men må som dig erkende, at de fleste af mine materialer er røget ud i diverse flytninger - så desværre...

Blogger Stine said...

Det er jo ikke så frygtelig længe siden jeg gik på Biblioteksskolen, så jeg burde vel egt. kunne huske noget brugbart. Men der blev egt. ikke gennemgået ret meget om SAPs og lign. i de fag jeg havde på kandidatudd., og det er begrænset hvad jeg har gemt af noter. Af relevante teoretikere kan jeg kun umiddelbart komme i tanke om Birger Hjørlund og Pia Borlund. Tror Lisbeth og Birgitte, som i højere grad har dyrket de 'hårde' bib.videnskabelige fag, vil kunne yde mere kvaliferet assistance!

Blogger Lisbeth said...

Jeg kan sagtens huske begreberne, men mine noter og kompendier ligger et eller andet sted i kælderen - er nemlig ved at indrette børneværelse i vores tidligere "kontor" - og det er ikke sådan at være på barsel - der er 117 ting, man liige skal nå :) Så her får du blot det, jeg umiddelbart kan huske:

Selve begreberne "precision" og "recall" stammer oprindeligt fra Cranfield eksperimenterne. Harters, 1986, "Online Information Retrieval" (eller sådan noget lignende) gennemgår begreberne! Det samme gør Skov et al, 1999, "Bibliografisk emnesøgning – med eksempler". Det var ihvertfald disse teoretikere, vi blev præsenteret for.

I disse webtider tales der også meget om relativ recall, da man jo ofte ikke ved, hvor stor mængden af alle relevante dokumenter er på internettet - se f.eks. Clarke & Willet, 1997. Men jeg ved ikke, hvorvidt dette er vedkommende for din kollega?

Istedetfor at kæmpe mig igennem bunkerne i kælderen, har jeg lige lavet en hurtig søgning i bibliotek.dk - Irene Wormell har beskæftiget sig med emnet. Eller hvad med denne artikel af bl.a. Hjørland -http://www.db.dk/bh/Lifeboat_KO/Kommenteret%20parafrase%20p%C3%A5%20dansk%20IN%20DANISH.doc.

En søgning i Biblioteksskolens eget katalog kunne også være en mulighed, da der her bl.a. søges i specialer, semester opgaver mv.!

Håber ovennævnte trods alt er til lidt hjælp, nu jeg ikke kommer ned til guldnoterne i kælderen - men mon ikke Birgitte når at kigge i sit skab :)

Blogger Birgitte said...

Hold k... jeg kan ikke huske noget. Det var da skræmmende! Og nu har jeg siddet og kigget i min Pia Borlund-mappe i 20 minutter uden resultat. Jeg har fundet en masse om det kognitive paradigmeskift, informationsadfærd og lign. men ikke en tekst, som specifikt handler om recall/precision.

Jeg er godt nok imponeret over din hukommelse, Lisbeth :-) Det der Cranfield studie kan jeg godt huske nu du siger det, og det må være den primære kilde til recall/precision.

Hmm, måske burde jeg kigge lidt nærmere på nogle af de gamle tekster. Jeg synes godt nok, at det er utroligt, at jeg kan huske så lidt! Hjælp!!!

Send en kommentar

<< Home

footer