mandag, april 07, 2008
Lydbøger
Selvom lydbøger langsomt bliver mere udbredt i Danmark er omkostningerne for bibliotekerne stadig høje. Vi skal hele tiden prioritere og må vælge mange fra, fordi fortsættelser af allerede indkøbte serier, spiser det meste af budgettet. Heldigvis ser det ud til, at der sker meget på området lige nu med mp3, gratis eller billig download o.lign.
Mange bruger lydbøger i bilen, men der er jo også en gruppe med så stort behov, at vi simpelthen ikke kan være med. Jeg har oplevet lånere som tøver lidt, når de hører ordet blindebibliotek, men er mere åbne over for hjemmesiden E17 (som DBB står bag!).
Jeg kan godt lide siden bl.a. fordi man også kan finde børnetitler dog primært fantasy. Mange gange har jeg været for dårlig til at bruge den, fordi jeg simpelthen glemte den i udlånssituationen, men nu førsøger jeg at reklamere lidt for den, når det er relevant.

Etiketter: ,



7 Comments:

Blogger Monica said...

Jeg bed straks på din reklame Louise :o) Jeg er også ret glad for lydbøger, hvis det lige passer ind i hverdagen. Jeg har lige været inde på siden E17, men der står, at det kun er dem, der er "ude af stand til at læse almindelig trykt tekst" der kan downloade materiale... Så hvordan bruger du siden? Bare til inspiration eller kan man finde lydbøger, man kan låne?

Blogger Louise said...

Det er kun til dem med specielt behov. Så jeg bruger den i vagten til de lånere, som er meeeeget ordblinde eller som er blinde. Vi har faktisk en del lånere, som af den ene eller anden grund ikke er tilmeldt DBB eller som ikke kender det. De når mange lydbøger på kort tid, og vi kan slet ikke være med.
Vi andre må låne på biblioteket eller købe/downloade andre steder.

Blogger Birgitte said...

Jeg har også været inde og kigge og fandt bla. en biografi om Anders Fogh Rasmusen, men så var det også, at jeg stødte på problemet med adgang. Øv, det kunne i nogen tilfælde have været en fin måde at skaffe informationer til journalisterne.

Blogger Lisbeth said...

Ja tak for påmindelsen! Den er god at have in mente i situationer, som du nævner - det er jo bare lige med at huske den!

Desuden indhenter de anbefalinger fra Litteratursiden - så Monica og Birgitte måske I kan læse nogle af jeres egne herinde?

Blogger Sussi said...

Jeg kender udmærket til "lydbogsproblemet" da jeg stod for indkøbet af børnelydbøger i min tid på HeB. Alt for meget måtte sorteres fra og det var ærgeligt, netop fordi mange "almindelige lånere" er blevet opmærksom på lydbøgerne. Og deres problem løses jo ikke med E17. Til gengæld synes jeg, at der var begyndt at ske et skred i priserne i slutningen af min ansættelse. Jeg håber at det fortsætter sådan, så alle mennesker kan få glæde af lydbøger...

Blogger Gertrud Smith said...

Kunne I have lyst til i jeres læseklub at læse (altså lytte) og anmelde et par af de nye mp3-lydbøger fra Gyldendal på jeres site?
Lydbøgerne koster det samme som de trykte bøger og kan købes til samme pris af både almindelige kunder og biblioteker.
De kan købes hos boghandleren eller downloades på sites som ennybog.dk.
Med venlig hilsen
Gertrud Smith
Redaktionschef
Gyldendal Lyd
(fhgs@gyldendal.dk)

Blogger Louise said...

På netlydbog.dk skal man bare være oprettet som låner for at kunne bruge tilbuddet. Jeg har ikke undersøgt det så nøje, men det må fungerer lidt lige som netmusikken.

Send en kommentar

<< Home

footer