torsdag, maj 01, 2008
Search me
"Snart er det gammeldags at google" - er overskriften på en artikel bragt i JP. Den henviser til søgemaskinene "Search me", som har været undervejs i tre år. Det unikke er ikke dens omfang eller algoritme, men derimod fremvisningsformat af søgeresultaterne. Inspirationen er hentet fra Apples "cover flow"-teknologi - hvor forsider/hovedsider præsenteres - og hvor man kan bladre frem og tilbage i "posterne". Det giver en anden form for relevansvurdering. Væg-til-væg teksten, som kendes fra de fleste eksisterende søgemaskiner, kan også vises. Det gøres vha. pile-funktionen nederst på siden.

"Search me" er endnu kun i beta-version, og dens omfang er meget begrænset. Jeg har prøvet at søge lidt - og den egner sig bedst til brede emnesøgninger (når søgeordene indtastes, fremkommer kategorier, der kan hjælpe til afgrænsning). Jeg synes, idéen med det mere indbydende visuelle visningsformat er tiltalende, men måske vil jeg hurtigere kunne relevansvurdere vha. den traditionelle måde - man er jo lidt gammeldags :)

Men det er ihvertfald et eksempel på, hvordan søgemaskinerne i fremtiden kan forbedre sig...

Etiketter: , ,



4 Comments:

Blogger Birgitte said...

Nu er det sådan, at jeg har MEGET ambivalente følelser overfor min macBook, og det samme gælder tildels også search me - men det nok i stort omfang pga. min computer!

På den ene side, er det fedt at se søgeresultatet som skærmbilleder, idet det kan være nemmere at genkende "gamle" sider, når man gentager en søgning, og idet man kan se sine termer i en større kontekst end f.eks. google tilbyde ved de typiske 3 linier under titlen. Problemet er bare, at siderne er forholdsvis små på min skærm, og jeg kan derfor ikke aflæse dem ret hurtigt og vurdere, om de er relevante. Som det er på min computer bliver relevanskriterierne begrænset til genkendelse og design (ser det seriøst ud). Derudover synes jeg, at det er problem, at man kun kan relevansvurdere en post ad gangen og at man skal klikke for at komme videre. I google og andre søgemaskiner skimmer jeg tit de 10 første poster og arbejdere videre udfra dette første indtryk (med mindre jeg skal finde en konkret hjemmeside som f.eks. NY Times).


Et alternativ???
Exalead

Her bliver søgeresultatet vist som i google, men MED skærmbilleder. Hvis man klikker på preview kan man se resultatet a la search me. Dog på ingen måde nær så flot sat op! Exalead tilbyder desuden søgehjælp i højre side af skærmen (related terms, site type, multimedia, languages, directory og file types). Det synes jeg er en fed feature.

Blogger Lisbeth said...

Jeg kan sagtens se disse begrænsninger i "Search me". Det, der gør, at jeg alligevel synes, den er lidt spændende, er, at jeg ikke har tænkt så meget på vigtigheden af fremvisningsformatet ifm. optimering af søgemaskiner. Men det er jo meget relevant!

Artiklen fra JP omtaler også Exalead, men jeg må ærligt indrømme, at jeg aldrig benytter denne maskine - uagtet deres "hjælpe-funktion" og mit kendskab til overlapfrekvensen på nettet. Ja ja man har jo sine små favoritter og vaner :)

Blogger Birgitte said...

Ja, og der er ingen tvivl om, at fremvisningsformatet er flot! Det er lækkert design, og det betyder bestemt også noget!

Blogger Monica said...

Ih, hvor er det altså godt at få serveret så mange spændende indlæg her på vores blog. Jeg kendte ikke Search me, og synes det ser rigtig spændende ud. Det er rart at blive præsenteret for indholdet uden at skulle klikke sig frem og tilbage til søgeresultatet, når man bare lige har brug for at skimme.

Send en kommentar

<< Home

footer