torsdag, april 03, 2008
Claudia Cardinale
-
Åbenbart er forskellige kilder uenige om, hvornår Claudia Cardinale har fødselsdag, og hvordan finder man så lige ud af det?

Ja, efter maaaange søgninger (bl.a. newssøgninger i Yahoo, Ask og Google samt Inside-søgning i Amazon jf. anbefaling af Stine og tidligere sucesser), måtte jeg ud på denne omvej:


Claudia Cardinale

Jeg har foretaget følgende søgning blandt italienske nyheder på http://www.it.yahoo.com/:

http://it.news.search.yahoo.com/search/news?p=%22claudia+cardinale%22+compie&c=&ei=UTF-8&fr2=tab-web&fr=yfp-t-501&x=wrt


Resultatet var en ANSA artikel, som er blevet citeret af tre andre medier (Yahoo, Excite og Alice Notizie):
http://it.notizie.yahoo.com/ansa/20080328/ten-claudia-cardinale-compie-70-anni-aa3f1a9.html

Artiklen har jeg "oversat" vha. altavista babel fish og google translate, og det giver bl.a. følgende resultater:

Handle - Sab 29 Mar - 20.29
Seventy years the 15 you open them, but to Claudia Cardinal it seems that the thing not it cares. ' ' nothing does not import me. The birthdays I never do not celebrate them, single creed in the destiny as he orients them to it.

(ANSA) - ROME, MAR 28
70 years on April 15, but Claudia Cardinale think that it does not concern. 'I do not mind anything. I compleanni non li festeggio mai'.

Jf. disse oversættelser ser det ud til, at Claudia Cardinale har fødselsdag den 15. april. Hun modsiger det i hvert tilfælde ikke, da hun bliver "konfronteret" med det.

Hvis I har lyst (ingen tvang!!!) må I gerne give Jer i kast med opgaven, og sige til, hvis I finder et "sikkert" bevis andet sted. Med sikkert bevis mener jeg fødselsattest, skriverier om fester mv. i forbindelse med tidligere fødselsdage, interviews osv. Det kunne måske give mig gode ideer til en anden gang :-)

Etiketter:



3 Comments:

Blogger Lisbeth said...

Jeg har jo ikke adgang til alle mine sædvanlige kilder, nu da jeg er "hjemmegående". Nedenstående kan ikke karakteriseres som et sikkert bevis, men det er, hvad jeg ville gøre (så kan det være, at nogle af jer andre måske lærer af min tilgang?- også selvom det ikke er en fødselsattest el.lign., der fremfindes):

Som ved tidligere lejligheder, hvor jeg har hjulpet med biografiske spørgsmål, vil jeg starte med at konsultere div. biografiske opslagsværker - trykte (77.6 og 99) samt online (ex. Biography Resource Center). Sidstnævntes bekræfter enstemmigt, at fødselsdatoen er 15. april 1938. Desuden er der oplyst adressen på Cardinales agent - denne kunne evt. kontaktes? (Addresses: Office: Vides Piazza, Pitagora 9, Rome, Italy. Agent: Artmedia 10 avenue George-V, 75008 Paris, France).

Dernæst ville jeg ift. avisartikler (for at finde interviews, beskrivelser af fødselsdage etc.), benytte Library PressDisplay som indeholder 600 af verdens største aviser - fra 77 lande - på 38 forskellige sprog -og hvortil der er adgang fra adskillige danske biblioteker.

Heri findes bl.a. en artikel fra Il Gionale 31. marts, der beskriver, at hun fylder 70 år den 15. april. Det er faktisk muligt at oversætte artiklerne til engelsk og russisk - men af en eller anden grund virker den engelske oversættelse ikke ved denne artikel. Hmmr. Men så er det jo godt, der findes alternativer :)

Det var umiddelbart mine forslag - desværre ikke lige hvad Birgitte eftersøger, men måske det kan inspirere nogle af jer andre ifm. fremtidige søgninger?

Blogger Birgitte said...

Takker mange gange for dit svar!

Som sagt har jeg haft problemer med, at forskellige biografiske opslagsværker opgiver forskellige fødselsdatoer - derfor min forespørgsel.

Dernæst er jeg begrænset af, at jeg ikke har adgang til ret mange betalingsdatabaser, så jeg skal gerne finde mine informationer gratis på nettet.

At kontakte Claudias agent er en god ide!

Press Display er også en god ide. Jeg jo altid tage en tur på biblioteket, hvis jeg en dag løber tør for gratis muligheder :-)

PS: har lige undersøgt, hvor stort Press Displays arkiv er, og det er desværre kun 1,5 måned, hvilket sjældent vil være nok til at fremfinde "gamle" fødselsdage, f.eks. 10 år tidligere (ofte skriver vi jo kun om en persons fødselsdag hvert 10. år).

Blogger Lisbeth said...

Ja det er rigtigt - glemte at nævne, at PressDisplays arkiv minimum er 45 dage, så det begrænser dens muligheder væsentligt.

Jeg kan sagtens se, at dit udgangspunkt Birgitte er noget anderledes end mit (fra biblioteket har vi jo adgang til rigtig mange betalingsdatabaser). Jeg har også prøvet lykken på nettet - men jeg synes, det er svært mht. kvalitetsvurderingen af de fremfundne kilder - og jeg fandt desværre ikke noget sikkert bevis i form af fødselsattest, konkret udtalelse/interview el.lign. - derfor min lange smøre om, hvordan jeg ville have grebet det hele an - forhåbentlig til inspiration for jer, der har samme "midler" til rådighed, som jeg :)

Jeg håber, det lykkes dig at finde "et sikkert bevis" :)

En hurtig tutorial til jer, der gerne vil vide mere om Library PressDisplay: http://www.fjernadgang.dk/Tutorials/df737708-3cc2-4fb0-8d88-626e653eef42/Menu.htm

Send en kommentar

<< Home

footer