torsdag, juni 19, 2008
Søg på billeder med billeder

Der er andre måde at søge efter billeder end en traditionel billedsøgning med Google.


Jeg har fundet et par steder, hvor man kan søge på billeder med billeder (eller farvenuancer). Det er ret fascinerende, selvom det stadig er nogle værktøjer under udvikling, og mængden af billeder, man kan søge i, er begrænset. Det drejer sig om:

Multicolour Search Lab, hvor man kan søge efter farvenuancer, prøv selv på:

http://labs.ideeinc.com/multicolour/


Visual Search Lab, hvor man kan søge på billeder der ligner eller tags. Prøv selv (f.eks. at klikke på et billede) på http://labs.ideeinc.com/visual


BYO Image Search Lab, hvor man kan søge ved hjælp af et billede prøv f.eks. Image Upload, hvor man kan uploade et billede selv eller Image URL, hvor man søger på et billedes URL. I finder søgemaskinen på: http://labs.ideeinc.com/upload/


Endvidere er der søgemaskinen: TinEye, som er ret interessant se f.eks. demovideo. Pointen er, at man kan søge på et bestemt billede, og se hvor det ellers bliver brugt på nettet. Se evt. artikel fra pcworld.dk.

Etiketter: ,



4 Comments:

Blogger Louise said...

Sejt! Jeg har leget lidt med det og er især vild med det med farverne. Jeg kunne godt tænke mig, at man kunne lave collager med billeder fx. så man kunne lave et samlet billede med Astrid Lindgrens figurer eller lign. Jeg har prøvet at sætte et billedes URL ind, men så finder den billeder der passer i farve og ikke i tema.
Jeg ved ikke, om det overhovedet kan lade sig gøre. Måske har jeg ikke fundet ud af det endnu.

Blogger Lisbeth said...

Mange tak for tippet - det ser rigtig spændende ud. Jeg må også ind og "lege" lidt - men mon ikke billederne, der fremfindes, er ophavsretligt beskyttet? For jeg tænkte også umiddelbart i lækre collager til plakater, hjemmesider mv.

Blogger Lisbeth said...

Orv ja den er sjov! Og jeg fandt også ud af, at der er taget højde for det der ophavsretlige pjat - det er muligt at begrænse sin søgning til billeder, der er "frit" tilgængelige - alá Flickrs søgemuligheder :)

Blogger Birgitte said...

Hi hi typisk dig, Lisbeth, at tænke på ophavsret ;-)

Send en kommentar

<< Home

footer