torsdag, august 28, 2008
Bogen erklæres død - igen igen
Bibliopaten langer ud efter Playstation-helvedet og erklærer (børne)bogen død i et indlæg på bloggen den den 16. august. Jeg øver mig i at kommentere på blogs - og her måtte jeg altså melde ud:

Som tidligere børnebibliotekar må jeg blande mig i debatten her - og jeg er bestemt heller ikke med på at skrive gravskrift over børnebogen. Det er rigtigt at udlånet af bøger på landets biblioteker går ned på bekostning af udlånet af andre medier, men det betyder jo ikke at udlånet helt forsvinder. Bare fordi der kommer nye varer på hylderne i dit supermarked betyder det jo heller ikke, at du helt holder op med at købe de varer du før købte. Du supplerer bare med det/de nye tilbud.Og sådan er det også min fornemmelse, at det er med de forskellige medier, vores børn og unge præsenteres for. De vælger, sorterer, supplerer og kombinerer i et væk. Og børnebibliotekerne er generelt gode til at styrke børnene i denne mediekonvergens, ved netop at sidestille medierne (som man jo også skal i følge biblioteksloven), men også ved at gøre meget ud af formidlingen af BOGEN ved bl.a. sommerbogsarrangementer, booktalks, læseklubber og alt muligt andet.
Og efter i sommerferien at have set en 12-års pige nærmest snuble ud af en restaurant, fordi hun havde næsen begravet i en bog, vil jeg gerne erklære bogen for særdeles levende.


Flere af I andre arbejder jo netop i børnebiblioteker - er jeg for optimistisk her?

Etiketter: , , ,



1 Comments:

Blogger Monica said...

Ej, hvor er det godt du blander dig i debatten Sussi!

Send en kommentar

<< Home

footer