mandag, juli 14, 2008
Miss Juli
Trods dens klassikserstatus har jeg aldrig læst Fluernes herre. Men nu er "fejlen" rettet og miss juni er klar. Bogen er skrevet af William Golding og udkom i 1954.

Efter et flystyrt lander en flok unge drenge på en ø. Efter at have udforsket øen indser de, at den er øde og de danner deres eget samfund. De vælger en leder, men der er stridigheder og som tiden går og situationen bliver mere håbløs, opstår der mange konflikter med brutale og voldsomme konsekvenser til følge.

Bogens bagside lover en uhyggeligt spændende bog og jeg må tilslutte mig. Drengene repræsenterer forskellige samfundstyper, som kæmper mod hinanden. Det er interessant og spændende og vi får mange sider af den menneskelige natur at se.

I en artikel læste jeg at:
Det siges, at den engelske forfatter, som modtog Nobelprisen i litteratur i 1983, havde det grundlæggende synspunkt, at civilisationen blot er et filter, som nødtørftigt dækker over det forhold, at vi alle er tøjlesløse og driftsstyrede. Den pessimistiske pointe lyder da, at hvis man fjerner rammerne for netop civilisationens og kulturlivets opretholdelse, så træder den sande, vilde humanitet i karakter.

William Golding fik Nobels litteraturpris i 1983.

Etiketter: , ,



2 Comments:

Blogger Lisbeth said...

Miss Juli det lyder som en interessant bog. Tror du ikke lige, det er noget for mig?

Blogger Louise said...

Det kan faktisk godt være. Vi plejer jo ikke at læse det samme, men her kan vi måske godt mødes :-)

Send en kommentar

<< Home

footer