torsdag, juli 24, 2008
Europe Media Monitor - NewsBrief
-
Okay, den her gang er jeg virkelig imponeret!

EU har lavet en nyhedssøgemaskine, der gennemsøger en masse netbaserede aviser fra 23 EU lande. Udover at liste søgeresultatets poster i kronologisk rækkefølge har siden også en smart geografi-funktion. Prøv f.eks at se her: http://emm.jrc.it/NewsBrief/alertedition/all/NaturalDisasters.html - som I kan se, er Mexcico hot lige nu. Og ja, det passer jo faktisk med orkanen Dolly! Hvis I klikker på Mexico, får I de nyeste artikler om emnet.

Søgemaskinen kan begrænses til det sprog man ønsker, f.eks. dansk: http://emm.jrc.it/NewsBrief/alertedition/da/NaturalDisasters.html - og I og med at jeg tidligere har valgt emnet Natural Disasters, følger dette valg naturligvis med, når jeg ændrer sproget til dansk. Smart!

Udover at afgrænse til emner, kan man også lave sine egne søgninger. F.eks. kiggede jeg på JP.dk og fandt denne artikel Riis: Vi vinder på renheden. Og minsandten om den ikke også kunne findes i EMM NewsBrief!

Jeg ved ikke, hvor bredt søgemaskinen dækker, men den kan helt sikkert bruges til noget!

Skriv gerne jeres mening om søgemaskinen. Muligheder og begrænsninger.

Etiketter: , ,



5 Comments:

Blogger Birgitte said...

Den her søgning er for øvrigt interessant for os bibliotekarer!

Blogger Birgitte said...

Husk også at tjekke EMM News Explorer. Her har jeg f.eks. søgt påPamela Anderson. Ja ja, hendes navn dukkede op i forbindelse med Marcus Schenkenberg, som jeg skal finde noget materiale på. Og ja hendes profil viser EMM News Explorers potentiale!

Blogger Louise said...

Jeg søger aldrig i nyhedsbaser, så jeg har svært ved at sammenligne. Men det virker godt og overskueligt. Jeg kan godt lidt temaopdelingen og klikkede bl.a. på terrorist attack. Der fandt jeg noget overraskende en artikel om Iron Maidens koncert i Horsens. Måske skyldes det at bandet er opkaldt efter et torturinstrument fra middelalderen!

Det ville have været godt, hvis der var tildelt tydelige tags, men jeg kunne ikke se noget i de artikler jeg kiggede på.

Blogger Lisbeth said...

Det er rigtig dejligt at blive inspireret fagligt her i barselsorloven. Jeg har været inde og udforske EMM lidt. Og vil give Birgitte ret - den er rigtig god!
Mht. dækning er det lidt svært at blive klog på - men den gennemsøger godt 1400 nyhedsportaler. Gad vide hvilke kriterier den rangerer efter? For nyhed fra Thisted Dagblad kommer før eksempelvis BTs. I den danske "version" får jeg nyheder fra Århus - får I tilsvarende fra jeres respektive byer?
Jeg vil bruge EMM ifm. forespørgsler om helt nye emner samt "hotte" emner. F.eks. er det muligt at se topemners aktualitet over tid - meget smart.

Blogger Sussi said...

EMM kan sikkert også være interessant i forbindelse med mine søgninger som studerende - vi beskæftiger os ofte med top-aktuelle emner og det lyder som om det også er det den er god til.
Så tak for tippet Birgitte.

Send en kommentar

<< Home

footer