mandag, november 12, 2007
Steven Spielbergs fødselsdag
Kan I hjælpe mig med at finde ud af, hvornår Steven Spielberg har fødselsdag? Kilderne er uenige om henholdsvis 1946 og 1947. Kan I finde ud af, hvornår han fejrede sin 50 års fødselsdag eller evt hans 60 års fødselsdag (hvis han fyldte 60 sidste år). Jeg ville blive meget glad, hvis I alle ville prøve at hjælpe mig - måske søger I helt anderledes end mig, og det kan jo give pote! Jeg skal bruge datoen i morgen.

Tak for hjælpen :-)

Etiketter:



4 Comments:

Blogger Marie Fredborg said...

Hej Birgitte. Det er lidt sent, så jeg har ikke søgt med liv og sjæl, men alle de steder, som jeg kan finde på nettet, f.eks. imdb og wikipedia, siger den 18. dec. 1946. Men om de bare citerer hinanden, det ved jeg ikke. Er det nogen med autoritet, der siger 1947? Smil Marie

Blogger Stine said...

Ja det er lidt pudsigt med de uenige kilder. Jeg tror dog på at det rigtige år er 1946, baseret på kildernes troværdighed - bl.a. New York Times (fx. http://movies.nytimes.com/person/112325/Steven-Spielberg/biography), Guardian og IMDB (filmnørder vil hurtigt brokke sig hvis de ser forkerte fakta!). Er også stødt på 1946 som det rigtige år i en biografi skrevet af Joseph McBride (search inside via Amazon), en forfatter af en vis seriøsitet såvidt jeg kan se (har vist skaffet en fødselsattest på Spielberg).
Det er dog vanskeligt at give nogen 100% garanti for der findes rigtig mange sider, der angiver 1947. Nogle hjemmesider påstår at Spielberg med vilje havde angivet det forkerte fødeår som 1947 nogle siger for at lyve sig yngre, andre pga. en UFO-spotning det år - men man skal nok tage den oplysning med et gran salt!
Min såkaldte søgestrategi: hurtig søgning i Google på 'Spielberg born 1946 1947' og med kun året 1946 i søgningen, samt direkte til min hovedkilde indenfor alt der hr med film at gøre: http://www.imdb.com

Blogger Lisbeth said...

Jeg har også søgt lidt, og er ikke kommet årstallet nærmere. Men jeg vil lige fortælle om min søgestrategi - hvis det har jeres interesse :)

Lavede også en hurtig søgning på internettet - men kvalitetskriterierne gjorde, at jeg ikke udbyggede denne yderligere.

Søgte derimod i forskellige biografiske (ex. Who's Who) og faglige (ex. Wold Film Directors) opslagsværker samt baser (ex. Biography Ressource Center og Current Biography).

Men der var stor uenighed. F.eks. nævnte en kilde direkte, at der var divergerende årstal i spil.

Såå... ikke noget entydigt svar herfra - andet end at filmeksperter i DK måske ved besked? - Nordisk Film, Det Danske Filminstitut, Film- og medievidenskab på uni etc.???

Blogger Birgitte said...

Tusind tak for hjælpen alle sammen - jeg er virkelig glad for den!

Jeg har også selv kigget i forskellige anerkendte kilder:

1947

Who is Who International
Britannica
Rosinantes Filmleksikon


1946
Who is Who in America (pga. Lisbeth)
Gyldendals Leksikon
New York Times
IMBD


Derudover har jeg også ringet til Spielbergs agent, men fik kun fat i en telefonsvarer.

Det jeg havde håbet på, at jeg/I kunne finde, var en omtale af hans 50 eller 60 års fødselsdag - sikkert i et eller andet sladderblad. Hvor holdte han den henne, hvem var inviteret og IKKE MINDST hvilken dato holdte han den.

Jeg endte med at konkludere, at Spielberg er født i 1946 - på baggrund af fødselsattesten som Stine nævner. I og med, at anerkendte kilder som Who is Who International og Who is Who in America er uenige kunne jeg ikke bruge disse kilder til noget, og måtte stole på, at Joseph McBride rent faktisk har fremskaffet fødselsattesten.

Tak for hjælpen allesammen.

I øvrigt lærte jeg også om amazons "Search inside"-funktion!

Send en kommentar

<< Home

footer