onsdag, november 07, 2007
Kalak - en anti-anbefaling
Kim flytter som 17 årig fra sin mor og Jehovas Vidner i Norge hjem til sin homoseksuelle far I København.
Det bliver starten på en nedtur, der varer de næste 25 år.

Faren misbruger ham seksuelt og det bringer Kim ud i sit eget misbrug af kvinder, alkohol og stoffer. På et tidspunkt stifter han dog familie med kone og to børn. I lange perioder bor familien i Grønland, hvor Kim arbejder som sygeplejerske og tager de grønlandske vaner så meget til sig, at han bliver accepteret som en kalak – en vaskeægte grønlænder.

Forholdet til konen kan dog ikke blive ved med at holde til de utallige sidespring og alkoholmisbruget, så de bliver skilt. Forholdet til faren er – selvsagt – heller ikke det bedste.
Jeg tror at Kim kommer længere og længere ud (bogen starter med slutningen og der er Kim på stoffer), men jeg ved det faktisk ikke, for jeg mangler at læse 1/5 - ¼ af bogen – og jeg får dem ikke læst! Den er simpelthen for sort og trist. Sproget er fint og til tider poetisk, så måske vil jeg på et senere tidspunkt kunne klare hele bogen, men lige nu har jeg simpelthen ikke lyst.

Bogen er en selvbiogrfisk roman og er forfatterens første.
Jeg regener med at tage til et foredrag med ham på Odense Centralbibliotek, så kan jeg jo se, hvordan det siden er gået ham.

Må I andre også af og til lægge en bog fra jer???

Etiketter: , ,



footer