torsdag, juni 25, 2009
Glansbilledsamlerne
Glansbilledsamlerne er skrevet af Jóanes Nielsen. Romanen foregår på Færøerne. Ud af 6 drenge på en katolsk privatskole dør 5 en alt for tidlig død. Hver dreng er hovedperson i et afsnit, hvor deres historie fortælles og tråde knyttes til de andre drenges liv. Når en dreng dør overtager en anden og på den måde føres historien videre.

Romanen er meget anderledes end det jeg plejer at læse og i begyndelsen havde jeg svært ved at komme ind i historien. Jeg er ikke vant til at læse nordisk og selvom Glansbilledsamlerne er velskrevet, brugte jeg de første kapitler til at vænne mig til tonen og sproget. Men langsomt blev jeg grebet at historien, som givet et interessant billede af et lands kultur og historie.

Selvom jeg stadig ikke har fået lyst til at kaste mig over den nordiske litteratur, er Glansbilledsamlerne en god bog og en fin læseoplevelse.

Etiketter: ,



footer